Min spanjor Dorado

Alla inlägg under maj 2009

Av Nina - 17 maj 2009 17:37

Dorados ben sväller och sväller. Ulrika är utomlands och kan inte hjälpa mig. Jag trodde i min enfald att han klarat sig utan blessyrer efter vår omkullridning. Han sväller från fästningsbandet och ner över djupa böjsenan. Han är inte halt, men jag vågar inte chansa. Ställer av honom en vecka och inväntar Ulrika.


Men mitt i allt elände så är solen i alla fall tillbaka.

Av Nina - 15 maj 2009 17:32

Vissa dagar är det underbart att vara hästägare...andra inte. När regnet öser ner och man bara vill kura ihop dig under en filt i soffan och se på en film. Man känner absolut inte för att dra på dig de gröna stövlarna som fortfarande är blöta efter gårdagens vurpa i leran vid grinden i sommarhagen.

Hästen är sjöblöt och lite lagom sugen på att komma in. Springer runt och jagar honom i den ofantligt stora hagen. In bland buskar, träd och över stockar och sten. Gräset når upp över knäna och ridbyxorna suger åt sig av vattnet från stråna.

Vad är det då som gör att det är så underbart att vara hästägare?

När hästen äntligen är infångad efter en harang med hot och svordomar är det dags att rida. På med alla grejor, avslutar med att kasta på ett ländtäcke. Tänker i alla fall inte låta regnet förstöra min ritt. Hästen ska vara varm, mjuk och avslappnad. Taggad till tänderna och med hela ridpasset upplagt i huvudet tågar vi mot ridbanan. Värmer upp, känns fin, lite trött trots det kalla vädret. Ställer mig upp och rider fram i galopp, styr in på en volt. Dorados steg börjar kännas lite lättare, men han vill fortfarande inte ta stöd i yttertygeln.

PANG! Plötsligt dråsar Dorado i backen med huvudet före. Jag far som en projektil över halsen. Ser i ögonvrån hur hästen lägger en volt i luften. Hans bakdel kastas över framdelen och jag tänker panikslaget att han kommer bryta nacken. När jag landar drar jag mig så snabbt jag kan iväg för att inte få hästen över mig. Hinner krypa en bit innan jag känner tyngden komma över mig.

Mina ben är fastlåsta under den tunga hästen. Han rör sig inte och sekunderna tickar, de känns långa, segdragna och jag känner skräcken komma. Vill gråta men handlar utifrån min intuition och börjar ropa och smacka. Ingen reaktion. Får loss ett ben och sparkar på min vackra vita häst. Han kastar sig upp och springer iväg. Stannar efter några meter och står med huvudet sänkt. Går fram till honom och stryker honom på halsen. Sadeln är sönderskrapad. Fan! Hästen har dock klarat sig med bara ett sår på mulen.

Dorado trycker sin mule mot mig och andas i mitt öra. Det är det enda jag behöver för att försäkra mig om att han är ok. Rädslan släpper och jag kramar honom.

Jo, det är underbart att vara hästägare. Att få möjligheten att älska någon gränslöst och att få privilegiet att känna hur denna varelse gör allt för en.

Av Nina - 13 maj 2009 17:41

Har packat mina väskor. Idag flyttar jag ut till Ulrika och Anders gård. Det är den gård där jag har min häst uppstallad. De är bortresta och jag har fått möjligheten att ta hand om alltihopa. Känner mig riktigt glad för det. Kommer kännas som att vara tillbaka hemma i norrland. Få ett stort hus att bo i och att kunna gå ut i bara pyamasen och hämta tidningen och inte en människa i närheten som ens skulle höja på ögonbrynen för det. Jag har även stallet och dess rutiner att sköta, så lyxigt. Kan gå ut och fodra, in och käka frukost och sedan bara dra på mig ridbyxorna och rida innan jag måste åka till jobbet. Det är en lyx få förunnat.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Beställ en målning

Målar canvas i olika format. Priserna varierar beroende på storlek. Du väljer själv vilket motiv du vill ha.

 

Prisexempel:

70x90 cm, 2400 kr

50x70 cm, 1900 kr

30x40 cm, 1000 kr

Finns även duk i andra format.

 

Välkommen att höra av dig med din beställning till ninaalina.waara@hotmail.se 

Fråga mig

20 besvarade frågor

Idolbild Fuego och Juan Manuel

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Maj 2009 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Idolbild

Från Millhorse AB

 

Från Yeguada Vikinga PRE

 


Ovido - Quiz & Flashcards