Min spanjor Dorado

Alla inlägg under oktober 2009

Av Nina - 31 oktober 2009 21:31

Ibland kan jag drabbas av en sådan total hemlängtan. När jag stänger mina ögon kan jag se mig själv gå genom den täta skogen, den kalla snön knarrar under skorna. Jag kan se norrskenet skymta mellan träden och mellan det moln som min andedräkt skapar. Om jag lyssnar riktigt noga så kan jag höra det. Jag hör hur det knastrar och det riktigt dansar fram över himlen och skiftar sin färg hela tiden. Stjärnorna lyser som små lampor där uppe, undra om de fryser? Jag andas in den iskalla luften, den fyller mina lungor och jag känner hur lugn jag blir. Snön gnistrar som silver från månskenets ljus. Sträcker fram handen, föser undan en stor gren från en gran. Kliver ut ur skogen och tar ett steg ut på den vindpinade ängen. Den isande vinden slår mot mina kinder. Tittar ut mot morfars vackra gård, ljuset från fönstrena och röken från skorstenen lockar mig hemåt. Jag sväljer min stolthet och kryper längre in i min tjocka Canada goose jacka. Det är här jag hör hemma, det är här mina rötter finns, det är här mitt hjärta finner en tillhörighet. Här finns jag och världen är någon helt annan stans. Det här är mitt land. Mitt, som Pontare sjunger, silverland.


  


  

Av Nina - 31 oktober 2009 11:05

Det var inte det minsta motigt att stiga upp i morse. När jag käkat en macka och borstat tänderna drog jag på mig ridkläderna och trampade ut till bilen. Hade satt i kupévärmaren igår, det var riktigt varmt och gott i bilen. Härligt, dagen börjar så bra då. Nemo var supertrött och orkade knappt röra sig. Han låg i min famn när vi åkte iväg.


Dorado tittade på mig när jag öppnade stalldörren. Tror att han hurrade inombords, han visste när han såg mig att nu skulle han få mat först trots att han står i boxen längst bort. Det är så lätt att göra honom lycklig.


     


När hästarna käkat klart släppte jag ut dem, sadlade Dorado och hoppade upp. Vi skrittade bort till Hjölmesta, skulle trava över en äng tillbaka. Så blev det dock inte. Dorado kastade sig iväg som skjuten ut en kanon och jag fick hålla i mig för att sitta kvar Glad. Han är lite busig ibland, han kände nog att jag inte var beredd. Ville inte dra i munnen på honom, så i stället manade jag på honom framåt. Han sprang riktigt fort. Det roliga med Dorado är att han får väldigt fort mjölksyra så det lönar sig aldrig för honom att göra sådana här bus och det har jag listat ut. Han springer tills han får mjölksyra och vill då sakta av rätt snabbt.


Red genom skogen tillbaka. Hoppade lite naturhinder. Det var någon av ponnyryttarna som byggt hinder i skogen, de är så duktiga på det. När vi kom fram till stigens slut saktade jag av. Där var det sista hindret bara en blå bom som låg på marken. Dorado vägrade, han ville absolut inte passera den. Jag tvingade honom att gå fram till den, då råkade han peta till den med ena hoven så den rörde på sig. Huuu, vad läskig den var. Han blev så rädd att han hoppade över den Förvånad.




Av Nina - 30 oktober 2009 19:00

Nu är det äntligen fredag. Red Dorado igår. Han var riktigt fin. Ska försöka ragga tag på en tränare eller ta någon helgkurs. Behöver lite inspiration i höstmörkret. Skulle vara kul att komma ut bland lite andra människor och få lite hjälp, inspiration och nya saker att träna på. Vill så gärna starta Dorado till våren.


Idag var jag bara ut och mockade, blandade mat och borstade. Det var mysigt att bara ta det lugnt. Känner mig lite trött. Har morgonfodring i morgon. Ska bli skönt att komma ut tidigt. Ska rida ut, passa på att rida när det är ljust. Bara det kan göra en ortoligt taggad och inspirerad.

Av Nina - 27 oktober 2009 19:22

Lämnade in bilen till doktorn i morse. Har lite problem med fyrhjulsdriften. Fick tillbaka den på eftermiddagen tillsammans med en räkning på en nätt liten summa. Passade på att åka förbi "Brödet och fiskarna" när jag ändå var i krokarna. Hittade en superfin liten gungstol för 150 pix, jag köpte den på stört. Tvättade av den ordentligt när jag kom hem.


    

Ska måla den vit och skriva mitt namn på ryggstödet, med snygg skrivstil och med något blomornament av något slag. Ska kolla i syslöjden på skolan, där brukar finnas massor av idéer till sådant som man kan brodera, eller i mitt fall, måla. Kommer bli hur snyggt som helst.


Åkte ut till Dorado och hann rida innan det blev mörkt. Red på vägen mellan hagarna, galopperade och hade superkul. Han är så duktigt, håller hela tiden ett toppentempo. Prioriterade bort rengöring av bajsfläckar för att hinna rida medan det fortfarande var ljust. Det var dock lite äckligt när han började svettas och den äckliga fläcken på halsen började ge ifrån sig en odör som inte luktade honungsschampoo precis. Men jag överlevde :)


Kom just hem, har varit med Milla, hennes svärmor Barbro och lilla Emilia till godisaffären. Jag firar att det är lillördag i morgon ;)


Nu sitter jag här i min gungstol och gungar lite lätt med min laptop i knät. Funderar stilla på vilken tid jag förväntas börja jobba i morgon. Orkar inte bry mig just nu, för jag är fortfarande ledig i några timmar till...

Av Nina - 26 oktober 2009 13:11

Oj, oj, oj sitter barnvakt till Emilia för första gången. Milla och Peter har åkt iväg för att fylla i några papper om delad vårdnad. Hon har ätit och ska nu sova. Jag sitter vid skrivbordet och har spjälsängen bakom ryggen. Det är väldigt smidigt. Så fort hon tappar nappen och börjar gny så där missnöjt som bara en baby kan gny så snurrar jag bara på stolen och vips så har jag lyckats fånga upp nappen och allt är tyst igen. Är dock lite orolig för att hon ska tuta i byxan och att jag därför ska måsta byta blöja. Det är tur att Milla inte blir borta särskilt länge.


Jag har ledigt från jobbet både idag och i morgon. Ungdomarna har höstlov. Det är helt underbart att vara ledig. Åkte ut till stallet i morse och longerade Dorado på ängen bakom stallet. Det går inte att longera på ridbanan på grund av att det regnat så. Den drenerar bra men det river upp underlaget ordentligt när man longerar. Det gick dock riktigt bra att longera på ängen. Knäppte fast inspänningstyglarna ifall han skulle komma på att han bara skulle leka. Men ingenting sådant provade han ens, min gulliga Dorado, han kämpade på som vanligt. Han gillar verkligen longering. Eller om jag tänker efter så gillar han motion av alla de slag. Han gillar att röra på sig helt enkelt.



    

Av Nina - 24 oktober 2009 17:53

Bad Kristina lämna Dorado inne idag. Hade bestämt mig för att ta en ridtur på morgonen. Blev glad när jag såg Dorado och att ha inte hade sovit i skiten i natt. Drog dock en ordentlig suck när jag så den andra sidan av halsen. Där hade han fixat en ordentlig fläck.


  


Borstade, rengjorde och flätade. När jag tillslut fixat klart blev han så här fin. Lite skillnad.


  


Red iväg till Hjölmesta och lät honom sträcka ut över ängarna. Det var riktigt roligt. När vi kom tillbaka till stallet var han helt lerig. Duschade av benen utan att ta av benskydden. Spolade alltihopa. Rengjorde alla grejor och släppte ut honom i hagen.


När jag kom hem ringde jag Milla. Efter jag duschat cyklade jag över till henne. Tog hand om Emilia medan hon duschade. Hon är så söt, somnade i min famn.

Av Nina - 18 oktober 2009 15:29

Jag grips ofta av den skönhet som min häst utstrålar. Tycker så mycket om honom, han är alltid så glad att se mig och det värmer en höstfrusen Nina. Jag gillar inte hösten, det är bara kallt, regnigt och blåsigt hela tiden. Jag gillar sommaren och våren också för den delen. Det är tur att det finns både för- och nackdelar i ens tillvaro =)


Hade morgonfodring i stallet i morse. Det har regnat i två dagar och nu hade det frusit på. Var lite halkigt med sommardäck. Behövde dock inte oroa mig så länge eftersom jag bara hann ner på E18 så mötte jag saltbilen. Det gick en hel del spolarvätska och då påmindes jag snabbt om denna skit som de sätter på vägarna, denna ständigt återkommande följetong.


Dorado gnäggade inte när jag öppnade stalldörren, kunde inte ens se honom. Fick förklaringen till detta när jag gick fram till boxdörren. Han sov. Jag hade sagt; god morgon, tänt lampan och klampat in. Väckte honom och gav honom mat. Tittade på en av bajshögarna i boxen, den var helt tillplattad och satt nu fast runt ögat på Dorado. Mysig kudde. Bläää!


Efter jag fodrat gick jag ut till lösdriften och hämtade in Diesel. Han är så snäll. Tog in honom i stallet för att kolla såret, svullnaden samt för att tempa honom. Han var inte alls lika svullen idag som igår och tempen hade gått ner. Skönt.


Satte ut hästarna och tog med Dorado ut på en tur till ängarna i Hjölmesta. Bestämde mig för att bara trava eftersom gräset var täckt av frost, vill inte gärna att min lilla häst skulle halka och slita sönder alla senor. Vi var överens rätt länge. Tränade på ökningarna som jag slipat på när vi red i paddocken igår. Det gick bra, kände hur mina magmuskler brände. Det är en skön känsla att känna hästen länga steget under en. Dorado blev speedad av att få träna roliga saker och det tog inte länge för honom att hitta på bus. Han hoppade, studsade, kastade sig iväg i galopp och lekte med mig. Haha, han är kul min lilla häst. Han fick känna sig mäktig ett tag, sedan tog jag in tempot och han fick snällt lyda. Det mest underbara med honom är att han gör som han blir tillsagd.


Väl tillbaka i stallet lite kall och frusen men på ett strålande humör skyndade jag mig ut med Dorado till de andra hästarna i hagen. Han blev dock inte lika glad, han bara stod där vi grinden, ville inte gå i leran med sina nyoljade hovar. Det är skumt, han gillar inte lera men bajs går bra att till och med sova i.


Av Nina - 17 oktober 2009 09:34

Igår har jag sett Emilia för första gången. Var och hämtade alla tre på BB.


Jisses, vilket minspel hon har. Det är en bestämd liten knodd. Hon låtsades inte se mig, kikade bara på mig med det ena ögat när jag tände lampan. Hon rynkar pannan när man gör någonting som inte är så populärt. Förutom detta verkar hon mest äta och sova. Hon hade precis ätit när jag kikade förbi när jag cyklade från jobbet. Då kräktes hon. Bläää! *fniss*


Har haft svårt att föreställa sig hur liten hon egentligen är. Hon är mindre än en docka och allt är bara mini mini, supersmå läppar och små små fingrar med de minsta naglar jag någonsin sett. Ser dock att hon är både lik Peter och Milla. Hon påminner om Milla genom de långa taniga benen, de långa fingrarna och det blonda, lockiga håret. Minspelet är helt Peters. Förutom detta så tycker jag hon påminner en hel del om mormor =)


"Det är speciellt med barn", har aldrig riktigt förstått vad folk menar när de säger så. Det är känslan de pratar om. Någonting man inte kan tänka sig in i förrän man själv är med om eller finns i närheten av denna underbara händelse. Förstår nu varför min mamma inte tycker det är samma sak att få en häst eller en hund som barnbarn. Även om hon har många barnbarn så är hon nu garanterat väldigt nöjd över att ha fått sitt första mänskliga.


Slutade sent igår och kom ut sent till stallet. Det hade regnat hela dagen och när jag kom dit var det mörkt ute. Att Dorado stått ute i regnet hela dagen och att han skulle stå och frysa vid grinden fyllde mig av dåligt samvete. När jag klev in i stallet stod han där, i sin box, torr och glad. Det var så otroligt skönt att någon varit så snäll och tagit in honom. Mockade, borstade, rengjorde och smorde alla grejor. Det var skönt att gömma sig inne i stallet när regnet öste ner och vinden ven utanför. 


Jag har funderat en del på min häst och den ständiga bruna fläcken på halsen. Det påminner lite om blodfläcken i "Canterville ghost". Man skrubbar bort den på kvällen och när man vaknar på morgonen är fläcken tillbaka. Förstår inte vad det är som händer under natten?


Jag tog ut Nemo på en morgonpromenad. Vi plockade höstlöv. Jag tänkte göra en hösttavla. Har bara ett problem nu, hur torkar man löv på bästa sätt?

Presentation

Beställ en målning

Målar canvas i olika format. Priserna varierar beroende på storlek. Du väljer själv vilket motiv du vill ha.

 

Prisexempel:

70x90 cm, 2400 kr

50x70 cm, 1900 kr

30x40 cm, 1000 kr

Finns även duk i andra format.

 

Välkommen att höra av dig med din beställning till ninaalina.waara@hotmail.se 

Fråga mig

20 besvarade frågor

Idolbild Fuego och Juan Manuel

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5
6
7
8
9 10 11
12 13 14 15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Idolbild

Från Millhorse AB

 

Från Yeguada Vikinga PRE

 


Skapa flashcards