Min spanjor Dorado

Alla inlägg under april 2010

Av Nina - 30 april 2010 17:32

...Har tappat räkningen vid det här laget. Trodde att 2010 skulle bli ett toppenår.


När jag kom till jobbet idag så tog jag som vanligt en kopp med grönt chai-te. Till mina tepåsar medföljer alltid några kloka ord. Idag stod det: "You are unlimited". Vilken bra dag detta måste bli hann jag tänka. Hann inte göra mer än det innan problemen började hopa sig framför näsan på mig. Ulrika ringde. Hennes ena barn hade fått vattkoppor och hon skulle inte jobba på måndag. På måndag! Det är då Dorado har sin tid på kliniken. Blev helt panikslagen, men jag konstaterade lugnt att det inte gick att göra någonting åt. Hon ville bara ringa mig innan hon ringde jobbet och meddelade att hon blir hemma. Det var riktigt snällt gjort.


Det dröjde inte länge förrän de ringde från Strömsholm. Kändes näst intill omöjligt för mig att hitta en tid då jag kunde vara ledig. Fick lägga på utan att jag fått någon ny tid för Dorados undersökning. Samlade mig, ringde några samtal och lyckades till slut hitta en dag då jag kunde vara ledig utan att måsta boka om möten och lektioner. Ringde upp igen och nu är den nya tiden på torsdag nästa vecka i stället för på måndag. Inte till Ulrika dock, var nästan omöjligt att få tider hos henne, så nu får jag dessutom en helt ny veterinär. Bler helt skakig bara jag tänker på det.


Inte nog med detta. Eftersom den nya tiden blev på torsdag så fick jag snällt ringa hovslagaren och meddela att Dorado inte kommer vara hemma när de tänkte komma förbi. Ett litet ljus tändes då i tunneln, eftersom det är Strömsholms hovslagare som skor Dorado så kunde de sko honom direkt på plats, där på polikliniken när hans undersökning var klar. Helt fantastiskt ställe. Flexibilitet, det gillar jag.


Det lilla ljuset som tänts i den oändliga tunneln slocknade dock rätt fort när jag insåg att jag nu blir tvungen att fatta att jag inte kommer hinna kurera Dorado innan nästa helg, så vi får snällt ställa in PRE-träffen. Jag har sett fram emot detta sedan första gången Annie pratade om det. Jag kan inte åka utan Dorado heller eftersom Milla, min syster, inte är kurerad ännu så hon kan inte hjälpa mig med honom. Jag orkar inte tänka på detta och jag orkar inte göra någonting åt det idag.


När jag kom till stallet tog jag ut Dorado från hagen och gick ner till ängarna. Lät honom beta där. Jag bara satt där och tittade på honom. Kändes lite bättre sedan när vi gick in för att ta den dagliga rykten. Som ni märker så vart det inte alls som mitt chai-te utlovat. Inte just nu i alla fall.

Av Nina - 28 april 2010 20:23

Tog ut Dorado på ridbanan igår och skulle kolla om han haltade. Han markerade lite men var betydligt bättre än tidigare. Lät honom gå ett varv på volten, mer behövde jag inte för att se att han inte var helt ok. Hur det än var så hurrade jag inombords eftersom han såg betydligt bättre ut. Var nästan beredd på att ha en stående tid varje vecka på Strömsholm, i förebyggande syfte. Pratade med Ulrika idag och hon tyckte att jag skulle komma in med honom på måndag även om han inte skulle vara halt just den dagen vi ska in. Är det någonting galet så kan man kanske hitta det onda i alla fall eftersom Dorados hälta är återkommande. Han har den då och då under året. Tog några bilder och när jag nu tittar på dem så ser han ut precis som vanligt. (Inga kommentarer på att jag har honom i bara grimman, tack).


     


Idag när han skulle in från hagen så behövde jag inte ens kolla honom för att veta att han var halt. Hörde hur ojämt han gick. Satsade min tid på att skrubba lera, spola benen, klia löspäls och massera manken. Han är som en miljon min älskade vän. Det finns ingen annan häst jag hellre vill ha, trots att min är halt, det är ju jag också ibland :p

Av Nina - 26 april 2010 22:12

Igår lärde jag mig att det inte är så bra att cykla i källaren. Hade lite bråttom när jag skulle iväg till gymet och när jag skulle ta upp cykeln från förrådet så tog roliga Nina över. Bestämde mig för att cykla genom källaren, konstaterade snabbt att man får upp en sjuhelvetes fart eftersom det blir en lång raksträcka. Vad jag inte hade med i mina beräkningar var att det kunde komma ut någon från något av trapphusen. Jag hade inte heller tänkt på att bromsarna tar himla dåligt på det putsade cementgolvet. När det plötsligt öppnades en dörr mitt framför mig så hade jag inte en chans att stanna i tid. Bromsade och bromsade men trots detta så smällde jag rätt in i dörren. Farbrorn som klev ut tittade chockat på mig och sa:

-Cyklar du i källaren?

Jag blånekade. Jag sa att jag inte skulle komma på tanken. Att felet var hans, han smällde upp dörren och jag stod precis bakom. Nu gnager samvetet lite eftersom jag idag såg de långa bromsspåren på golvet. Har nu även listat ut att farbrorn visste att jag ljög.


Idag var en kul dag. Vi har startat vår "Cykla till jobbet"-kampanj. Jag rullade iväg hela den långa tvåminuters nedförsbacken till jobbet och fick då skriva i mitt första kryss på tävlingstalongen. Känner mig nöjd med min prestation.


Ringde till Strömsholm och bokade in en tid för Dorados hältutredning. Fick en tid redan nästa måndag. Har ansökt om ledighet och fått den beviljad. Irmeli sökte också ledigt och även hon fick sin ledighet beviljad.


Sov gott!

Av Nina - 25 april 2010 12:16

Igår åkte jag iväg med syster till IKEA. Köpte mig ett nytt vardagsrumsbord och lite krukor att sätta på balkongen. Höll på att städa på balkongen hela eftermiddagen. Det blev superfint :)


    


Var helt slut när jag äntligen var klar. Var så trött av allt skrubbande och springande upp och ned i trapphuset för att bära mer allt skit som inte skulle var kvar. Sprang även ut i sophuset tre vändor! Mina armar kändes superlånga efter att jag burit tunga påsar och annat skräp.


Irmeli kom förbi på kvällen. Vi kollade tv, käkade lite, jag visade henne min städning och sedan lyckades jag lura henne att hjälpa mig att bära upp mitt nya bord från bilen. Jag skruvade ihop det när jag vaknade i morse. Det passade toppen och var riktigt snyggt dessutom.


 


Jag fick ett il och kom igång med gungstolen som jag tänkt måla i evigheters evigheter. Nu har jag äntligen målat ett varv, petigt och kladdigt. I kväll ska jag måla ett varv till  och när den torkat klart ska jag måla de svarta detaljerna. Blir nog nästa helg. Återkommer när allt är klart. Känner mig duktig :)


  

Av Nina - 24 april 2010 09:34

Det har kommit en ny häst till vårt stall, hon heter Tindra. Tindra är en bastant dam som idag släpptes ihop med de andra hästarna. Dorado fick nu fullt upp med att hålla ihop flocken. Det är inte något lätt jobb när alla springer åt olika håll. Hoppas att det snabbt lugnar ner sig.


Tog ut Dorado på lina både igår och idag. Pratade med Ulrika. Ska på måndag ringa och boka in en tid för hältutredning. Jag har i detalj förhört mig om vad det är hon tänker göra. Hon ska bedöva honom och kolla om han fortfarande haltar sedan ska hon ta en röntgen. Det känns skönt att veta vad som komma skall. Hatar att åka på hältutredning. Det var vad jag och Casper spenderade våra två sista år tillsammans med att göra.


Nu ska jag sätta mig ner och gå igenom försäkringsbrevet och kolla så allt är i sin ordning.



Av Nina - 22 april 2010 21:59

Jag körde ett ordentligt konditionspass på gymet igår. Det var skönt att få upp svetten ordentligt ;) Dessutom var det skönt att ge sig på den onda träningsvärken. Ibland kan det vara skönt att behandla smärta med smärta. När jag steg upp i morse så hade jag inte ont någonstans. Vips, det var bara borta. Eftersom jag åkte till Björnön och gick 5 kilometersspåret så pressade jag det sista onda ur benen ;)


Efter jobbet cyklade jag iväg till gymet och körde ett snabbt armpass. Det var tomt i lokalen och jag fick träna helt själv. Underbart! Passet var snabbt avklarat och jag tog en dusch innan jag cyklade hem till Milla. Vi åkte iväg och handlade lite. Eller Milla handlade och jag bar alla grejor :)

Av Nina - 22 april 2010 21:24

Steg upp tidigt i morse. Kvart i sju hämtade jag upp min kollega Birgitta och vi begav oss iväg till Björnön för att gå 5 kilometersspåret innan vi skulle börja jobba. Vi började inte jobba förrän nio idag eftersom vi hade studiedag. Var skönt att komma ut trots att det snöade för fullt.


Till vår studiedag var olika föreläsare inbjudna. En av dem läste en dikt av Margareta Ekström och som heter "Instruktion för skalbaggar". Den fastnade hos mig.

"För att man skall kunna flyga måste skalet klyvas
och den ömtåliga kroppen blottas.
För att man skall kunna flyga måste man gå högst upp på strået
också om det böjer sig och svindeln kommer.
För att man skall kunna flyga måste modet
vara något större än rädslan
och en gynnsam vind råda"

 

Jag är litteraturvetare och älskar att analysera texter. Denna dikt berör mig eftersom jag känner att den har så många olika betydelser. Föreläsaren pratade om vilken betydelse den har i mitt yrke men för att anpassa den till min blogg så styr jag in den på att den kan handla om våra hästar som vi fostrar och utbildar varje dag. Att vi människor måste våga låta oss själva ge oss hän och visa att modet faktiskt är större än ängslan trots att man ibland tvivlar på att allt ska gå vägen. På detta sätt kan vi övervinna allt och bli den bästa vän våra hästar kan önska sig.


Någonting annat jag fastnade för var en bild med en text som en av föreläsarna visade oss. Hon gick inte in på och pratade om texten men jag skapade en egen betydelse av de fina orden.


Din framtida lycka avgörs av din förmåga att lägga saker som hänt bakom dig.


Jag tänker på min kära syster och allt hon fått gå igenom under så många veckor nu. Att få hela sitt liv vänt upp och ner, omskakat och att hon sedan som fågeln Fenix reser sig ur askan utan att tappa fotfästet. Hon kämpar och försöker verkligen. Hon passar för mig in på dessa små men ack så betydelsefulla ord. Anledningen till detta är att jag ser att hon tagit kontrollen och hon skapar sig en lycka för varje dag som går. Det är detta jag älskar henne för, hon är så mycket starkare än jag någonsin vågat tro, det är jag otroligt tacksam för.


Sov gott!


Av Nina - 21 april 2010 22:10

Tänker på dig och den familj du lämnar efter dig Thomas. Har frågat mig det förut och jag frågar igen. Varför händer allt hemskt och tråkigt de människor som är så genomsnälla? Livet är inte det minsta rättvist.


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6990663.ab

Presentation

Beställ en målning

Målar canvas i olika format. Priserna varierar beroende på storlek. Du väljer själv vilket motiv du vill ha.

 

Prisexempel:

70x90 cm, 2400 kr

50x70 cm, 1900 kr

30x40 cm, 1000 kr

Finns även duk i andra format.

 

Välkommen att höra av dig med din beställning till ninaalina.waara@hotmail.se 

Fråga mig

20 besvarade frågor

Idolbild Fuego och Juan Manuel

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6
7 8
9
10 11
12
13
14
15
16 17 18
19 20 21 22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Idolbild

Från Millhorse AB

 

Från Yeguada Vikinga PRE

 


Skapa flashcards