Min spanjor Dorado

Alla inlägg under juni 2010

Av Nina - 29 juni 2010 11:38

Börjar fått nog av mitt besök nu. Han bara gnäller och förväntar sig att bli servad hela tiden. Gris. Allt jag försöker visa har han redan sett men i ett annat land och mycket häftigare. Han klagar på allt. Att han måste stå i kö och att han måste ta av sig skorna inomhus. Han kan inte konsten att ta seden dit man kommer. Han är bara ohyfsad. Börjar bli galen på att  han vill vara cool för att han kan lite kinesiska och han förstår inte varför vi i Sverige inte undervisar kinesiska i skolan. Jag har förklarat och förklarat om och om igen. Håller på att bli galen. Kommer på mig själv gå bakom honom och svära för mig själv. Jävla översittare.


Åkte med honom till Stockholm idag. Det var inte heller bra. Jag bestämde mig då för att göra sådant som jag alltid velat göra i Stockholm men aldrig gjort. Eftermiddagen vigdes därför åt att gå på Vasamuseet. Det var kul, observera att det är jag som tycker det. Amerikanen förstod inte varför man tagit upp skeppet och till vilken nytta. Han förstod inte heller varför de hade så skum belysning. Han tyckte det skulle varit ordentliga strålkastare.


Orkar inte skriva mer om denna översittarattityd, känner att jag går igång på det. Blir galen. Vill bara att dagarna ska gå snabbare så jag kan bli av med honom.


Lite bilder kanske livar upp stämningen på mitt aningen överhettade temperament.


Riksdagen och slottet.

        

  


Storkyrkan. Där tände jag ett ljus till min farmor. Hon hade bara älskat att få ta del av Victorias bröllop. Men hon såg det säkert, hade garanterat den bästa utsikten av oss alla ;)


      


Vasamuseet. Det kommer fler bilder härifrån så fort jag har tid att sitta ner i lugn och ro. Utan att någon gnäller om att det inte händer någonting och undrar över vad jag har planerat för aktivitet idag?


    

Av Nina - 26 juni 2010 16:57

Att vara turistguide är ett slitsamt jobb, men någon måste ju göra det. Jag flänger runt som en galning för att tillfredsställa min amerikanska gästs upptäckarlust. Det är en kulturkrock på samma nivå som när vi först träffades. Eller det handlar nog mer om två starka viljor ;D Jag förstår honom men han förstår inte alltid mig, för jag pratar brittisk engelska och vissa gånger använder jag helt fel ord. Flat i stället för apartment exempelvis. Jag uttalar vissa ord felaktigt också, får flera gånger varje dag påpeka hur ordet uttalas på amerikansk engelska. Men jag vägrar att göra om mitt uttal eller mina ord för att tillfredsställa min vän.


Att man inte springer runt med skorna inomhus är en självklarhet för oss svenskar men här krävdes det en ordentlig åthutning för att han skulle fatta att han måste ta av sig skorna. Har just tagit emot hans bagage som kommit på villovägar. Han själv ligger och sover. Är en aning jetlaggad ;D


Han är nöjd i alla fall. Har igår fått käkat mest midsommarmat av oss alla och spelat flera matcher kubb. Han åt så mycket igår att han inte ville ha frukost när jag käkade lunch runt 11. Idag har han fått se hur vikingarna bodde. Han har fått ta på sig en vikingahjälm och tagit några bilder med den på sig. Han har även upptäckt att det finns en mängd roliga skyltar i Sverige. Infart och utfart. What does that mean? Fart = prutta. Jag lite kul är det förstås. Vissa är lätta att roa. Ljög ihop någonting bra.


Sverige är fantastiskt på många sätt och att vi kan dricka vatten direkt ur kranen är fantastiskt bra och billigt. Vi har dock bara futtiga små slott i Västerås och det är lite irriterad på attityden, det är inte lätt att imponera på någon som sett allt.


I morgon ska vi fördriva hela dagen i Stockholm. Efter att jag ridit och att Ken sprungit sin joggingrunda. Jag ska ta med honom på samma turistbåt som jag råkade pruta in mina elever på. Den kommer han nog att gilla. De pratar engelska på den guidningen så då kan jag luta mig tillbaka och slappna av. Puh.

Av Nina - 26 juni 2010 00:20

Min midsommarafton började bra. Red först Flisan och sedan tog jag ut Dorado på en liten sväng i skogen. Han var pigg och glad. Han trampade på snällt, lugnt och lydigt. Har fått en helt ny häst. Helt otroligt. När jag släppt ut Dorado och Flisan i hagen så gick jag för att titta till Diesel och Bailando. Hittade dem längst bort i hagen. På en gång när jag såg dem så såg jag att det var någonting fel med Diesel. Skyndade mig fram och väl framme så kunde jag konstatera varför han haltade. Det högra frambenet var lika stort som två framben. Kollade genom hela hästen ordentligt. Klämde på det onda för att få koll på omfattningen av skadan. Tog ett djupt andetag och skickade iväg en bild till Ulrika. Hon ringde upp mig och vi bestämde att jag skulle ta in honom för att kolla tempen. 39,7. Ulrika bestämde snabbt att han skulle in till kliniken. Jag erbjöd mig att ta honom dit.


Han gick snällt in i transporten efter att vi gett honom några morötter. Ken tyckte nog att det var riktigt spännande. Väl framme på kliniken så lämnade jag över honom till Ida och hon lovade att ta väl hand om lilla gossen. Det sista jag hörde från Ulrika var att han hade en stor böld men att svullnaden förmodligen inte var i leden som hon befarat. Puh. Hon skulle dock höra av sig i morgon när hon visste mer.


Har så mycket att berätta om allt som händer just nu men jag är alldeles för trött och känner att jag behöver sova någon timme. Det är tufft att ha besök ;D


Sov gott.

Av Nina - 23 juni 2010 21:40

I morgon har jag min första semesterdag. Ska bli helt underbart även om det kommer bli en hektisk dag. Ken flyger in från USA på eftermiddagen och det är massor att ordna innan han dyker upp. Så fort han kommer så flyttar vi ut till Dingtuna. Vi kommer att bo där hela midsommarhelgen.


På onsdag nästa vecka packar Dorado och jag ihop våra grejor och åker de 98 milen norrut för att spendera vår sommar i Kalix. Det kommer att bli toppen!


Vet inte hur mycket bloggande det blir så jag passar på att önska er alla en underbar midsommar!

Av Nina - 21 juni 2010 23:12

Min lilla häst är helt underbar. Bestämde mig för att ta en sväng till ängarna i Hjölmesta. Skrittade hela vägen dit, han kändes igångskrittad och uppvärmd när jag kom till ängarna. Med gott samvete manade jag på honom i trav. Han kom igång lugnt och samlat, inget kasta sig iväg och springa full fart. Han var mjuk och stadig, låg och lugn. Han riktigt vilade i steget och det var helt underbart att sitta på honom. När vi red över den långa ängen som leder hemåt så lät jag honom galoppera. Han fattade lugnt och bara gick där i stadig form med ett jämt tempo. Kändes ännu en gång som att jag var i ett lyckorus.


Jag är verkligen imponerad av veterinär Florians arbete. Att han lyckades ge mig min underbara Dorado tillbaka är någonting jag alltid kommer tacka honom för. Är så otroligt glad för att jag ännu en gång får åka runt på en glad och samarbetsvillig häst. Men det är inte utan att jag funderar på hur länge han har haft ont, hur länge jag plågat honom utan att veta att han haft så ont.

Av Nina - 21 juni 2010 18:07

...denna gjorde jag i slöjden. Behöver jag tillägga att jag är mäkta stolt över min kreation?


  


Förra gången jag var och hälsade på Anna-Lotta i träslöjden så skapade jag Dorados namnskylt. Jag är stolt över den med :D Måste säga att jag är en hejjare på att såga. Det tycker Anna-Lotta också.


    

Av Nina - 20 juni 2010 22:21

Dagens blogginlägg skulle kunna handla om vad otroligt duktig jag varit. Sitter på de nytvättade sofföverdraget och lutar mig tillbaka mot de nytvättade soffkuddarna samtidigt som jag tittar ut genom de nyputsade fönstrena. Men jag ska inte skryta över min insats och ge alla er andra, som skjuter upp städningen till någon annan dag, dåligt samvete. Ville bara glänsa lite precis som mitt hem just nu gör ;D


Hade kvällsfodring i stallet. Tog en tur i skogen med Dorado. Det stod uteritt i skritt på schemat. Det kändes helt ok, nu har jag gjort veckans tråkigaste pass och kan fokusera på roligare saker.


Fick börja med att spola av Dorado, han hade rullat sig i leran. Regnskuren som drog förbi på eftermiddagen blötte ner honom så han bara blev tvungen att lägga sig ner och gnida in lite skit i pälsen.


Ulrika har just räddat min vecka. Ken som jag träffade i Thailand kommer på torsdag. Vi ska bo ute hos Ulrika och Anders torsdag till söndag eftersom de ska resa bort. Ska bli kul att få visa Ken den svenska landsbygden. Ska bli ännu roligare att se honom hoppa runt midsommarstången samtidigt som han försöker sjunga små grodorna.


Nu ska jag fortsätta att kolla på filmen "This is it". Jag är ingen fan av Michael Jackson men jag gillar hans sätt att ha kontroll. Han hade sådan talang och känsla för detaljer. Det är vad jag gillar med honom.


Sov gott mina vänner.

Av Nina - 19 juni 2010 20:59

Jag har piffat på här hemma nästan hela dagen. Inte för att jag vet om jag fått några direkta resultat? Började morgonen med att fodra hästarna. Tog ut Dorado på töm. Det kändes underbart att låta honom galoppera. Han blev så otroligt glad. Tyvärr är han inte i bästa formen så jag lät honom bara galoppera lite i båda varven. Han var nöjd i alla fall.


Jag bestämde mig för att jaga tag på ett nytt balkongbord till min balkong. Det var dagens uppdrag. Hittade inget bord. Åkte hem tomhänt, eller inte helt ;D Hittade superfina ramar på Nordik till Dorado och Caspers foton.


  


Snyggt va?


Jag hade tvättid och när jag skulle in i förrådet för att hämta Dorados benlindor så hittade jag mitt gamla matbord som jag haft i köket. Det var perfekt för min balkong! Jag bar upp det. Röjde på balkongen, planterade mina jordgubbsplantor, städade, putsade, fixade och pysslade. Så här snyggt blev det.


Påse till att sätta dynorna till stolarna i. Piffigt va?

 

    


Skulle putsa fönstrena och skura men orken tog slut. Lade disken i blöt och landade ändan i soffan för att kolla bröllopet.

Presentation

Beställ en målning

Målar canvas i olika format. Priserna varierar beroende på storlek. Du väljer själv vilket motiv du vill ha.

 

Prisexempel:

70x90 cm, 2400 kr

50x70 cm, 1900 kr

30x40 cm, 1000 kr

Finns även duk i andra format.

 

Välkommen att höra av dig med din beställning till ninaalina.waara@hotmail.se 

Fråga mig

20 besvarade frågor

Idolbild Fuego och Juan Manuel

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Idolbild

Från Millhorse AB

 

Från Yeguada Vikinga PRE

 


Ovido - Quiz & Flashcards