Min spanjor Dorado

Alla inlägg under januari 2011

Av Nina - 31 januari 2011 16:00

Du är en saga för god för att vara sann,
det är en saga i sig att vi funnit varann.
Vi kunde lika gärna
aldrig nånsin mötts.
Eller var vårt möte
redan bestämt långt innan vi fötts?
Vem vet, inte du.
Vem vet, inte jag.
Vi vet ingenting nu
vi vet inget idag.
/Lisa Ekdahl
Visste redan när jag fick Dorado att han var för bra för att vara sann. Detta är ett blogginlägg som jag egentligen inte vill skriva, men jag vet att det är många som gärna vill veta så jag gör detta för er.
Fick åka tillbaka till kliniken idag. Dorado är halt på vänster bak igen. Jag fick även min efterlängtade halsröntgen. Den visade först ingenting, men när man tittade lite närmare så visade den att det finns artros mellan Dorados kotor. Inte mycket men alldeles nog för att ställa till det för honom. Veterinären berättade att artros kommer i skov, att han kan vara ok i någon vecka och sedan kommer nästa skov. Dessa kommer att bli fler och fler. Och varje gång de kommer så blir det värre. Om det är orsaken till att han ramlar är svårt att säga men inte omöjligt.
Veterinären skulle ringa försäkringsbolaget och förklara situationen. Jag hoppas på att det är stopp här, jag vill inte utsätta honom för fler undersökningar nu. Nu vet jag vad det är som är fel på min häst. Det var ju det jag ville. De var tre veterinärer som kollade på plåtarna och alla såg de samma sak. De valde att inte gå in och behandla genom att ge honom kortisonsprutor, det är behandlat förut och han har inte blivit bättre. Det känns otroligt tröstlöst men jag har länge känt att det är någonting väldigt galet. En frisk häst ramlar inte omkull när man rider, inte heller när man longerar eller tömkör.
Just nu är allt kaos i huvudet och jag orkar inte tänka. Han ska nu äta Fenylbutazon i 10 dagar för att se hans reaktion. Om han blir bättre eller sämre, på så sätt ska man få en uppfattning om omfattningen av alltsammans. Då vet jag även vad som kommer att vara nästa steg i behandlingen.


Av Nina - 27 januari 2011 21:39

Förstod att vi skulle till Caroline. Jag bara älskar Caroline! Hann bara in genom dörrarna så fick jag sola lite. Då passade jag på att och drömma mig bort. Jag drömde att jag galopperade över den spanska prärien. Solen stekte på min rygg, kroppen var lätt och jag hade inte ont någonstans. Det var alldeles, alldeles underbart.


  


När jag solat klart så strök Caroline mig över ryggen. Hon har underbara händer. Hon är så snäll. Hon flyttade mig från solariet och resten av besöket var inte alls lika trevligt, så det tänker jag inte berätta om. Amiga får berätta den historien den dagen hon orkar ventilera sina tankar.


      

Av Nina - 27 januari 2011 21:29

  


Å, hej! Är du här :D

 


  


Nu gick hon...



      


Få se, hur var det nu man öppnade de här påsarna? Hur svårt kan det vara? Äh, skit det går inte. Var ändå inte så hungrig. Har bara missat typ...lunchen! Jag hoppas verkligen att du tänker se till att det finns mat i åkdonet som jag ska rulla runt i.

Av Nina - 27 januari 2011 21:16

Eftersom jag ändå var i krokarna idag så passade jag på att glida förbi hovslageriet. Framförde mina klagomål och gick ett trevligt bemötande i gegäld. De frågade var jag har hästen? De ville förmodligen veta i vilket stall han står. Jag svarade lugnt att han står i sin hästtransport precis här utanför dörren. De tittade på mig och jag fick komma in på stört för att få honom omskodd. De trodde förmodligen att jag var tokig som lastat hästen och åkt hela vägen från Näs bara för att klaga.


Jag donderade och sa vad jag tyckte. Kritiserade och var bestämd med hur just min skönhet skulle skos. Avslutade mitt besök med att tacka en då vänlig hovslagare som nu fått äran och möjligheten att se hur just min häst ska se ut i hovarna. En mycket nöjd Nina lämnade byggnaden tillsammans med sin vita springare i haserna. Kändes skönt att stå på sig.


Lastade min trasiga men ack så fina häst, tog en fika på Markan och åkte sedan hem igen.

Av Nina - 26 januari 2011 18:28

Enligt mig så är det ett hantverk att verka och sko en häst. Ett hantverk som inte så många verkar behärska fullt ut. Känner att jag är så less på att tjata. Vissa saker ska bara funka.


Nu är det 1 vecka och sex dagar sedan Dorado skoddes. Jag såg på en gång att jag inte var nöjd alls med det utförda arbetet. Jag var inte där och hängde över axeln på hovslagaren. Tycker inte att jag ska behöva göra det. Jobbar trots allt under dagtid och jag förväntar mig att få det jag betalar för. Ringde dock inte och klagade, så nu känns det som att jag får stå mitt kast. Det ser ut som att han är inne på femte veckan innan skoning. Jag betalar trots allt 1150 kr för att få nya skor på min häst. Ska fan ringa och klaga. Måste göra det.



Av Nina - 26 januari 2011 18:19

Min näsa är röd. Den är snorig och fryser. Det är kallt ute och jag har dragit på mig ytterligare en förkylning. Har räknat ut att det är exakt en månad och sex dagar sedan jag var ordentligt förkyld. Blir less.


I morgon ska jag lasta Dorado och åka ut till Caroline. Längtar. Har saknat henne och det har säkert Dorado också. Jag är samtidigt nervös för att hon inte ska lyckas hjälpa honom. Försöker dock att trycka undan de tankarna och bara fokusera på att tänka att hon ännu en gång kommer att fixa allt det onda som ställer till det för min vän.


Blir bara så less på att inte kunna rida. Det är trots allt därför jag har en häst. Att jag inte kommer kunna tävla honom har jag så smått börjat förstå nu. Jag säger däremot inte att jag accepterat det. Det var därför jag köpte honom. För att kunna träna och tävla.

Av Nina - 25 januari 2011 09:17

Jag lämnade in bilen på renovering igår. Kom därifrån med en bil som nu är tiptop. Att jag dessutom nu är 8891 kr fattigare vill jag inte ens tänka på. Killen på verkstan gav mig en ordentlig genomgång av vad de gjort. Har nämligen haft fel på styrenheten. Han visade den lilla plastdosan som de bytt. Kände inte att den lilla mojängen riktigt var värt alla de pengarna. Men nu är det i alla fall gjort. Puh. Nu är det Dorados tur att genomgå en renovering.

Av Nina - 23 januari 2011 15:31

Hade morgonjour i stallet i morse. Det blev en lång morgon. Åkte iväg kl.6.30 och var hemma halv två! Inte för att sjävla jouren gick dåligt. Nej, den flöt på och alla hästarna fick komma ut. Det var mitt projekt som inte gick riktigt som det var tänkt. Mitt projekt om att skotta fram hästtransporten och sedan lätt och smidigt dra fram den från baksidan av ridhuset.


Allt började med att jag inte kunde få upp transporten på dragkroken på bilen. Var tvungen att hämta Johan för att hjälpa mig. Det satt långt inne. Jag hatar att be om hjälp. Känns alltid som att jag besvärar folk då. Tjurade länge på egen hand men fick tillslut kasta in handduken och krypa till korset. Inse att jag inte orkade lyfta vagnen på egen hand. Johan skulle ha ridlektioner men kom snällt med för att hjälpa till. Snabbt och smidigt så var vagnen på plats. Hoppade in i bilen för att köra iväg. Var noga med att backa först ifall bromsarna frusit. Det gick bra. När det däremot var dags att köra framåt så tog jag mig inte en meter, inte en decimeter, ja inte ens en enda centimeter. Under snön var bara blankis och som jag trodde igår så orkade inte Passaten dra eftersom den inte har fyrhjulsdrift. Johan var dock snabb. Han kopplade på hela ekipaget, transporten och Passaten bakom sin Volvo Cross Country och drog loss oss ur knipan. Jag tackade snällt för hjälpen och vinkade av honom.


Pustade ut, lade i ettans växel och gjorde mig redo att åka. Ingenting hände. Bilen bara spann på den förrädiska isen. Jag svor högt för mig själv och försökte några gånger. Backade och försökte att köra framåt. Men det gick inte. Fick gå tillbaka till Johan och be om råd för hur jag skulle göra. Fick låna hans bil. Lossade Passaten från vagnen och backade dit Volvon. När jag körde iväg så såg jag att ett av de främre däcken inte ville rulla. Försökte att backa loss det men det gick inte. Hämtade en hammare och slog på däcket men det hjälpte inte. Jag fick gå in i ridhuset för att be Johan om hjälp ännu en gång. Han hade precis haft sin första lektion klart och skulle upp till det lilla ridhuset för att ha nästa.


Han hoppade in i bilen. Backade och körde framåt några gånger. Det hjälpte inte. Plötsligt så drog han bara iväg med alltihopa och poff så släppte låsningen i däcket. Han drog upp vagnen på gården och parkerade den på plats åt mig. Har aldrig känt mig så tjejig i hela mitt liv. Typiskt att det ska måsta vara en kille till att fixa allt. Men nu sitter jag här och är oerhört tacksam för att han tog sig tid att hjälpa mig. Utan hans hjälp så hade jag förmodligen blivit så förbannad att jag backat transporten och bilen utför ett stup. (Observera backat, eftersom det inte gick att köra framåt). Så jag kan nog lugnt säga att Johan förtjänar veckans ros, en stjärna i himlen, tänk att han idag förmodligen gjort så att en ängel fått sina vingar...


Jag har dessutom av detta lärt mig massor av saker. Bland annat...

* Att man inte ska köra en bil, som inte driver på alla fyra, på blankis och abslout inte koppla på en hästtransport bakom den.

* Var man hittar bogserkroken på en Passat.

* Att jag aldrig ska köpa en tvåhjulsdriven bil igen.

* Att jag ska köpa en mindre och lättare hästtransport.

* Att Volvo rules!

Men det viktigaste av allt jag lärt mig idag är att det inte gör ont att be om hjälp. Att det ibland till och med kan vara nyttigt för en själv att svälja sin stolthet. Nu i efterhand så känns det trots allt ganska bra. 



Presentation

Beställ en målning

Målar canvas i olika format. Priserna varierar beroende på storlek. Du väljer själv vilket motiv du vill ha.

 

Prisexempel:

70x90 cm, 2400 kr

50x70 cm, 1900 kr

30x40 cm, 1000 kr

Finns även duk i andra format.

 

Välkommen att höra av dig med din beställning till ninaalina.waara@hotmail.se 

Fråga mig

20 besvarade frågor

Idolbild Fuego och Juan Manuel

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Idolbild

Från Millhorse AB

 

Från Yeguada Vikinga PRE

 


Skapa flashcards