Min spanjor Dorado

Direktlänk till inlägg 21 juli 2012

Det finns ingenting som jag önskar så mycket just nu...

Av Nina - 21 juli 2012 10:24

...som att jag skulle kunna komma ihåg namnet på den läkare som hjälpte mig i torsdags. Tänk vad många dagar jag gått runt och haft så ont och mått så dåligt, helt i onödan. Det går inte att komma ifrån att det är skillnad på läkarvården beroende på vart i landet man bor. Jag är nu hemma hos mina föräldrar i Kalix och blev så dålig under natten mot torsdag att jag ännu en gång blev tvungen att söka mig akut. Jag förberedde mig för en lång och smärtfylld natt på akuten, fullproppad med piller. Så blev det inte. Jag fick komma in nästan direkt, i ett eget rum! Sköterskan släckte ner i rummet och stängde dörren. Fem minuter senare kom läkaren in. Han tittade på mig och konstaterade direkt att han såg problematiken. Han frågade vad som är gjort och hur "kollegorna" i min hemstad hjälpt mig. Jag förklarade vad som är gjort och han förklarade för mig att jag inte har någonting annat än en akut och kraftig migrän men att han tänker hjälpa mig. Han bjöd på en spruta i låret och ett piller i rumpan. Fick med mig två John Blund tabletter i handen med order om att sova ut. Att jag skulle sova tills jag vaknade.


Nu med facit i hand så känns det så skönt att det blev så här. Jag har varit inlagd, det är gjort det ena testet efter det andra och jag har hela tiden försökt att säga att det kanske är migrän. De har provat en medicin, som jag sprutade i näsan men det hjälpte inte. Klart att det inte hjälpte. Medicinen skall visst in i blodet när det är så pass akut som det verkar varit i mitt fall. Det är skönt att jag inte är läkare, skulle känna mig så pantad om det visade sig vara någonting så basic som jag missat totalt. Jo, jag är upprörd. Men inte så att jag eldar upp mig. Nej, för jag måste hålla mig lugn. Jag känner att 91 dagar bara gått förbi. Jag har först nu, på dag 92 fått dra upp rullgardinen och kunnat leva i ljuset utan att känna att jag kommer att stupa snart. Det känns underbart att vara i stort sett symptomfri, tar dock lite tid för balansnerven att repa sig. Jag har haft huvudvärk, yrsel, dubbelseende, kräkningar, har varit ljud-och ljuskänslig sedan den 11 april. Jag har sökt vård upprepade gånger och när jag var in på akuten sist så ryckte läkaren på axlarna och sa att hon inte vet hur hon ska hjälpa mig. Diagnoserna har varierat men det sista var att jag hade späningshuvudvärk och att jag är på väg att bli utbränd. Det är väldigt lätt att göra den kopplingen eftersom jag jobbar som lärare och det verkar vara allmänt känt att lärare lever under en hel del press, men det är en helt annan debatt. Jag har spenderat otaliga timmar på akutmottagningen. Varje gång jag kommit in har jag legat där mellan 10-12 timmar (om jag inte blivit inlagt förstås). Här fick jag stanna två timmar och inom dessa två timmar så var jag färdigbehandlad och i stort sett symtomfri innan jag ens lämnat byggnaden. Hemma har jag fått lämna akuten efter dessa 10-12 timmar, fullproppad i piller. Har försökt säga att jag inte känner mig ett unns bättre men jag har fått lämna byggnaden med en spypåse i ena handen och ett recept på mer smärtstillande i den andra.


Det är kanske svårt att förstå min glädje över att få en fet spruta i benet. Den kändes, kan till och med säga att den gjorde ont men det var det värt. För så ont som jag haft i dessa 91 dagar vill jag aldrig ha igen med tanke på den läkarvård som nu väntar mig när jag ännu en gång landar på fast mark i den stad där jag bor. Så ett stort tack till min hemstad Kalix, jag hoppas verkligen att ni får behålla er sjukvård. Den är värd varenda krona. Där jag bor får man veta vad alla mediciner kostar, det talar de om för en. Här var det inte tal om vad sprutan jag fick kostade. Har dock kollat upp det och det är tur att jag jobbar heltid och med gott samvete kan känna att jag betalt skatt så det täcker mina mediciner, för min hemstad kommer att få en räkning som jag skänkt dem. Jag hoppas även, som sagt, att jag visste namnet på läkaren (med den tyska brytningen) som hjälpte mig samt den gulliga sköterskan med svarta foppatofflor dekorerade med blingbling blommor. De är värt sin vikt i guld och jag kommer att vara tacksam länge, länge.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nina - 4 april 2023 19:46


Idag fick vi äntligen ett genombrott, Cielo och jag. Från marken dock, men äntligen förstod mitt tuffetåg att det mesta vi gör blir bättre om vi tar ner tempot en aning. Det svåraste jag försökt mig på är att försöka få oss båda att tänka om. Att län...

Av Nina - 27 januari 2023 19:03


Det är fredag och -4 grader ute. Är strax på väg ut i stallet. Underbara fredag. Är någonting speciellt med att veta att jag inte behöver stiga upp och åka iväg i morgon. Jag kan stiga upp och släppa ut hästarna för att sedan krypa ner under det varm...

Av Nina - 25 januari 2023 19:29


När Libero dog så dog en del av mig. Är svårt att förklara men jag hade under så lång tid svårt att hitta tillbaka och jag har fram till denna jul, två år senare, äntligen hittat hem igen. Jag känner äntligen mig glad över att vara i stallet och har ...

Av Nina - 19 januari 2023 23:04

Känner mig så otroligt nöjd. Det har varit mycket hästaktiviteter för oss den sista tiden. I lördags var båda barnen med på käpphästtävling. I söndags red Hugo lektion och idag fick han både rosett och plakett från det hästbingo han deltagit i under ...

Av Nina - 5 januari 2023 14:25


Idag har Hugo äntligen fått ihop alla bingobrickor till hästbingot. Han har fått fundera på vad han ska hitta på för aktiviteter till varje moment och sedan har han tränat för att klara de olika momenten innan jag filmat dem. Idag skulle det vara en ...

Presentation

Beställ en målning

Målar canvas i olika format. Priserna varierar beroende på storlek. Du väljer själv vilket motiv du vill ha.

 

Prisexempel:

70x90 cm, 2400 kr

50x70 cm, 1900 kr

30x40 cm, 1000 kr

Finns även duk i andra format.

 

Välkommen att höra av dig med din beställning till ninaalina.waara@hotmail.se 

Fråga mig

20 besvarade frågor

Idolbild Fuego och Juan Manuel

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Idolbild

Från Millhorse AB

 

Från Yeguada Vikinga PRE

 


Ovido - Quiz & Flashcards