Min spanjor Dorado

Alla inlägg under maj 2013

Av Nina - 30 maj 2013 19:14

Cielo gör allt han kan för att lära Libero just, allt han kan. Idag hade han lektion i hur man springer i hagen. Libero vägrade först. När jag tittade till dem två minuter senare så var det full fart! Cielo hoppade, sparkade med frambenen och laddade iväg längs staketet med Libero springande bredvid, fast på sin sida av staketet. De hade så roligt. Jag fyllde vatten i stallet och förberedde mig på att ta in vilddjuren. Det gick över förväntan och Libero var så nöjd över att få komma in.

Cielo blev inte lika nöjd. Men det kan ha att göra med att han var genomsvettig av att svettas i denna hetta och sedan toppa det med en ordentlig springtur. Jag planerade att spola av honom. Aldrig i livet! Det gick han inte med på. Jag provade flera gånger men det var ett sjuhelvetes liv. Hämtade då en hink och en svamp. Det var inte bättre men efter en stund gav han med sig och jag fick badda den svettiga kroppen. Han tyckte att det var rätt skönt när det väl var gjort. Svalt.

Blev inte mycket övrig aktivitet idag. Jag håller på att flyta bort. Termometern står stadigt på 35 grader och enligt SMHI har vi varmare här i norr än vad de har i Spanien. Talade om det för Libero. Han såg nöjd ut.

Av Nina - 29 maj 2013 22:33

Libero hade inte rört sig från sin gamla hage när jag kom hem. De fick komma in tidigt för att svalka sig. Har varit otroligt hett idag. När jag kom för att hämta dem hade han vågat sig mot gräset. Gissa om han var pigg på att komma in då? Haha, inte ett dugg.

När pojkarna var på plats inne i stallet åkte jag till Kalix för att handla. Var skönt att komma iväg. Att få en kväll ledigt, att inte behöva göra någonting. Har hållit mig själv sysselsatt för att slippa tänka. Det är inte någon idé att fundera på vad jag gjort fel, varför det blev så här? Jag kommer inte att få några svar. Har inte orkat ta tag i att fota pojkarna. Gör det till helgen.

Idag ska jag försöka komma i säng i vettig tid. Måste. När jag åkte från jobbet så nickade jag till en hundradels sekund. Plötsligt var jag på fel sida av vägen. Killen som körde framför mig stannade och backade för att kolla att jag var ok. Då kände jag mig plötsligt väldigt pigg. Det var nära ögat. Tur att jag inte fick möte.

Sov gott pojkar. Sov gott Nemo. Sov gott alla svalor och myggor. Sov gott morfar.

Av Nina - 29 maj 2013 08:53

Jag bestämde mig i går för att öppna upp lite till gräshagen. Började skruva isolatorer, mockade på ängen och drog tråd. Jisses, vilken tid allt tog. När jag klockan elva äntligen öppnade ytterdörren för att ta en välförtjänt dusch så var jag helt slut. När vattnet rann över mig så kände jag att jag bränt mig i den starka solen. Skit. Idag har det dock lagt sig.


Båda pojkarna fick lite att tugga på. Cielo var jättenöjd när jag lät honom beta i morse. Libero, han bara tittade. Han förstod inte riktigt varför jag tagit sönder hans hage, så han stannade kvar på den gamla delen. Vore ju synd att förändra sig. Libero är en försiktig pojke men det gör ingenting om han inte vågar ta klivet ut på gräset idag. Han gör det säkert någon annan dag. Han måste få tid på sig. Jag är glad för att han över huvutaget kan gå ute hela dagarna. Men gräs, det gillar han så han kommer att våga.



Oj!

Av Nina - 27 maj 2013 23:07

Men hoppsan. Nu vickade jag ut vattnet igen. Klumpigt. Nu får du komma tillbaka och fylla.

Av Nina - 27 maj 2013 23:03

När jag longerade Libero i går så gick allt toppen, självklart gjorde han en och annan capriole, men mest bara för att han kan. Jag behöll mitt lugn och förklarade att detta pass blir så väldigt långt när man inte sköter sig. Han förstod och då gick det bättre :D

Cielo fick idag ett långt tömkörningspass. Han var så nöjd. Öronen spelade och han travade på så snällt med mig hängande i tömmarna efter. Båda pojkarna fick komma ut och beta lite. Libero blir verkligen helt paralyserad. Han bara maler och maler. Han kan inte sluta. När de vilat sig ett tag tog jag en höpåse och trampade ner till ängen för att plocka lite gräs till kvällsmaten. De fick var sin påse gräs och två påsar hö. Gissa vilken påse som var mest poppis ;) Jag är alltid lite nojjig när det kommer till betessläpp. Har alltid en lååång invänjning. Det känns bäst så. Speciellt detta år när jag inte har någon aning om hur väl Libero tar emot gräsätning.

Av Nina - 27 maj 2013 22:46

Repliken från filmen "Jägarna" passar in rätt så bra här. Eller jag börjar att förstå varför filmen verkade så banal i mina ögon. Som de handlade och tänkte kunde ju ingen frisk människa handla. Jag hade fel, för när det kommer till gubbar, skog, älgjakt och hämd så är alla medel tillåtna. Det hade jag ingen aning om. Dumma, dumma jag. Nu sitter jag här med en "Anmälan på djurhållning" hängande över mig. Jag är inte inblandad, jag skulle hellre samla frimärken än skog. Jag tillhör inte något jaktlag, men min far jagar. Och jaktlaget får bruka min mark. Det är allt som behövs. Jag sitter mitt emellan i ett spel som jag inte deltagit i. Detta spel har sina egna regler och de kör med slutna kort.

Jag har funderat av och till om jag verkligen ska skriva detta inlägg. Jag vill inte sätta en svart fläck på kartan över mitt älskade Norrland. Måsta öppna upp för den trångsynta mentalitet som förekommer i den by jag bor i. Jag har idag varit i kontakt med myndigheterna och nu ska både stallet och hästarna fotas ur alla vinklar för att jag ska kunna svära mig fri från denna härva. Jag måste bevisa att jag klarar av att ta hand om mina hästar. Hela lördagen är som en dimma. Telefonen gick varm, folk kom för att stötta och hjälpa till. De som kunde se hur vidrigt, befängt och otroligt kränkande detta är. Söndagen var bättre och idag har jag bara känt att den fega anonyma jävel som anmält mig för någonting så korkat, har jag ingenting till övers för. Känner att jag likt fågeln Fenix reser mig ur askan och jag är arg. Fruktansvärt arg. Jag är arg på så mycket, men mest för att jag i går fick besök av en äldre herre från byn som satt på mängder av information om denna soppa, han visste allt om vad som stod i anmälan men ändå kom han hit för att svära sig fri, helt oskyldig. Han visste inte vem denna anonyma människa var men han visste ändå, att det är en sjuk människa som anmält och var helt säker på att det är en hämndaktion mot min far. Jag förklarade att detta är min gård, jag har köpt den av min mormor och det är mitt namn som står på pappret. Jag förklarade att jag förväntar mig att denna anmälan dras tillbaka. Att jag lämnas ifred. Jag vet att det inte kommer att hända, så jag fotar mina hästar och mitt stall för att visa och bevisa att jag är kapabel att ta hand om mina djur.

Av Nina - 25 maj 2013 22:32

Du kanske inte tror det, men Jantelagen har ett paradis på jorden. Jag har sett förbi de som vill prata med min far i stället för med mig om sådant som rör MIN gård. Jag har struntat i att de behöver prata med min far eftersom jag är kvinna och inte vet någonting om skog. Jag har inte brytt mig när folk talat om att det är min pappa som äger gården eftersom en kvinna inte kan orka med en egen gård. En kvinna som dessutom inte har någon man! Jag har inte heller brytt mig när man frågat om min pappa vet att jag skottar ut så här mycket spån från boxarna? Det är helt otroligt hur handikappad en kvinna utan man kan vara.

Jag har aldrig brytt mig om Jantelagen. Tills idag. För idag drabbade den mig. Man ska tänka sig för. Inte ha för dyra hästar. Inte ha för snygga bilar och inte, absolut inte vara kvinna och ensam äga en jordbruksfastighet!

Sitter här i Jantelagens paradis. Jag varken vill, kan eller orkar berätta vad som hänt. Med en klump i magen och många tårar har jag tacklat denna dag. Med en vänlig kram från min kusin, uppmuntande ord från min morbror i Skåne, fika av min faster, ofantligt mycket stöd och hjälp av mina föräldrar och av Liberos vänliga uppsyn har jag tagit mig igenom dagen. Jag vet inte under hur lång tid jag kommer att ha det tufft. Kan vara allt ifrån en vecka, till några månader, eller år. Beror på hur lång tid allt tar och när jag ska komma på fötter efter denna käftsmäll. En käftsmäll som är bland det värsta som hänt mig.

Av Nina - 23 maj 2013 15:56

Brukar alltid sucka lite över aktiviteter som kommer att drabba min fritid. Denna gång känns det inte alls så. Lägerskolan flyter på och det är underbara ungdomar. Har lärt dem att spela Uno. Jag vann ;) Är hemma några timmar. Ska fixa med hästarna och chilla innan kvällsskiftet kör igång. Det känns som att jag faktiskt ser fram emot att få ta del av detta. Solen har stått högt på himlen hela dagen och det är en klar fördel :D

Presentation

Beställ en målning

Målar canvas i olika format. Priserna varierar beroende på storlek. Du väljer själv vilket motiv du vill ha.

 

Prisexempel:

70x90 cm, 2400 kr

50x70 cm, 1900 kr

30x40 cm, 1000 kr

Finns även duk i andra format.

 

Välkommen att höra av dig med din beställning till ninaalina.waara@hotmail.se 

Fråga mig

20 besvarade frågor

Idolbild Fuego och Juan Manuel

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Idolbild

Från Millhorse AB

 

Från Yeguada Vikinga PRE

 


Skapa flashcards