Min spanjor Dorado

Direktlänk till inlägg 1 maj 2013

Det där var min tå!

Av Nina - 1 maj 2013 11:14

Ledigt. Härligt! Det regnade hela dagen i går. Tog in hästarna när jag kom hem från jobbet. De hade inte blivit blöta genom täckena. Bra täcken :D Jag är så stolt över Libero som kan gå ute hela dagarna utan att tycka det är jobbigt eller konstigt. Han blir glad när han får komma ut på morgonen. Han blir lika glad när han får komma in på eftermiddagen. Han är en väldigt okomplicerad häst. Han har dessutom förstått att han inte ska boga mig när han blir rädd för Cielo som springer som en galning i hagen när vi passerar.

Ställde upp honom på stallgången när vi kom in. Tog av täcket och passade på att mysa lite. Hämtade Cielo och han gick så snällt hela vägen till stallet. Han fick massor med beröm. Ställde även honom på stallgången för att ta av täcket. Öppnade alla spännen och tog tag för att försiktigt lägga upp bakpartiet av täcket på rumpan. Då susade det till i skallen på den helt lugna hästen. Han trampade fast min fot under sin lilla hov och tryckte upp mig i väggen. Jag satt som i ett skruvstäd. Försökte att flytta på honom men han vägrade. Han bara tryckte hårdare. Kände att det kommer att sprätta ett revben eller två. Då blev jag förbannad. Han flyttade på sig men försökte då att boga fast mig när jag passerade, kedjan på höger sida var för kort så den tog fast honom. Då bet han mig. Hårt. Upprepade gånger. Då talade jag om att nu räcker det. Blir otroligt ledsen på lilla C. Han är så snäll och plötsligt så blir han helt flängd i huvudet. Kan inte tänka klart. Han blir elak först och i nästa minut ber han om ursäkt. Han slickar sig om munnen och sänker huvudet. I går brydde jag mig inte. Ställde bara in honom i boxen. Börjar ha fått nog av hans försök att ta över ledarskapet. Det känns inte roligt just nu och jag är så glad att jag har Libero. Han är mysigast världen. Önskar att Cielo också kunde blir det igen. Förstår inte hur jag kunnat misslyckats så fruktansvärt med honom.

 
 
Ingen bild

Bea

1 maj 2013 23:16

Du kanske ska skära en sån hingst, innan det händer nått. Jag hade ALDRIG accepterat ett sånt beteende hos mina hingstar.

Nina

2 maj 2013 05:02

Det är beställt tid.

 
Ingen bild

Lotta

2 maj 2013 16:22

Snälla Du! Se INTE problemen med Cielo som ett misslyckande! Testosteron kan "förgifta" en unghästhjärna rätt så rejält. Hingstfasoner kan visa sig på ett flertal olika vis och nu har Du fått smaka på ett par av dem. Alla hingstar är definitivt inte så käcka att hålla kvar som hingst. Håll ut till den 10:e maj, kastrationsdagen. Sen vänder det nog rätt kvickt eftersom han är så ung! Ryck upp Dig! Detta blir snart bra.

Nina

2 maj 2013 22:31

Tack för din snälla och peppande kommentar! Det värmer otroligt!

 
Ingen bild

Lotta

2 maj 2013 19:05

Snälla Du! Se det INTE som ett misslyckande med Cielo! Han är 2 år och det är vår. Hans nybildade Testosteroner "förgiftar" hjärnan på honom. Hingstfasoner förekommer i ett flertal varianter och Du har nu fått smaka på ett par av dem. Långt ifrån alla hingstar är lämpliga att hållas just som hingstar. Håll ut tills den 10:e maj! Sen lugnar han sig nog snabbt. Han är ju inte så gammal då han blir kastrerad så det rinner nog av rätt fort. Detta blir jättebra när det väl är klart.

Nina

2 maj 2013 22:32

Tack!

 
Ingen bild

jojo

2 maj 2013 19:59

Du ska inte säga att detta med C är ditt fel !!! Utan detta är hur han är ! Så som jag följt dig nu så hanterar du inte dina hästar fel överhuvudtaget , Ibland så slår det fel med avel så vissa har kanske mer hormoner en vad dom ska ha bara :-) Och dom blir utmärkta vallaker <3 Önskar att mer tänkte som du ,En PRE hingst som inte uppför vare sig det är betäckning eller vad det är SKA snöpas ;-) Heder till dig <3 Titta bara på din andra ! Kan säga att så snabbt som du har fått honom harmonisk och ute hela dagarna är det inte många som gjort <3 Sen har man ju detta med grund mentaliteten också så klart ! Men du har gjort ett kanon jobb med båda dina <3

Nina

2 maj 2013 22:33

Tack! Nu blir jag helt tårögd :) Det är så lätt att fastna i här och nu att man inte ser allt det andra. Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nina - 4 april 2023 19:46


Idag fick vi äntligen ett genombrott, Cielo och jag. Från marken dock, men äntligen förstod mitt tuffetåg att det mesta vi gör blir bättre om vi tar ner tempot en aning. Det svåraste jag försökt mig på är att försöka få oss båda att tänka om. Att län...

Av Nina - 27 januari 2023 19:03


Det är fredag och -4 grader ute. Är strax på väg ut i stallet. Underbara fredag. Är någonting speciellt med att veta att jag inte behöver stiga upp och åka iväg i morgon. Jag kan stiga upp och släppa ut hästarna för att sedan krypa ner under det varm...

Av Nina - 25 januari 2023 19:29


När Libero dog så dog en del av mig. Är svårt att förklara men jag hade under så lång tid svårt att hitta tillbaka och jag har fram till denna jul, två år senare, äntligen hittat hem igen. Jag känner äntligen mig glad över att vara i stallet och har ...

Av Nina - 19 januari 2023 23:04

Känner mig så otroligt nöjd. Det har varit mycket hästaktiviteter för oss den sista tiden. I lördags var båda barnen med på käpphästtävling. I söndags red Hugo lektion och idag fick han både rosett och plakett från det hästbingo han deltagit i under ...

Av Nina - 5 januari 2023 14:25


Idag har Hugo äntligen fått ihop alla bingobrickor till hästbingot. Han har fått fundera på vad han ska hitta på för aktiviteter till varje moment och sedan har han tränat för att klara de olika momenten innan jag filmat dem. Idag skulle det vara en ...

Presentation

Beställ en målning

Målar canvas i olika format. Priserna varierar beroende på storlek. Du väljer själv vilket motiv du vill ha.

 

Prisexempel:

70x90 cm, 2400 kr

50x70 cm, 1900 kr

30x40 cm, 1000 kr

Finns även duk i andra format.

 

Välkommen att höra av dig med din beställning till ninaalina.waara@hotmail.se 

Fråga mig

20 besvarade frågor

Idolbild Fuego och Juan Manuel

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Idolbild

Från Millhorse AB

 

Från Yeguada Vikinga PRE

 


Skapa flashcards