Min spanjor Dorado

Alla inlägg under december 2013

Av Nina - 31 december 2013 12:39

Nu börjar min bok över 2013 att lida mot sitt slut. Mitt absolut sista kapitel i en bok som haft ett så otroligt rikt innehåll. Aldrig trodde jag att 2013 skulle bli det år då jag peakade mitt liv, 34 år gammal. Låg i sängen i morse och tänkte på just detta blogginlägg. Förundrades över hur jag skulle lyckas få ihop det. Försökte komma på vilka dåliga saker som hänt under året, för någonting måste ge motvikt till allt det bra. Det var då det gick upp för mig, på riktigt, att detta år är det bästa året i mitt liv...så här långt.

Att ta beslutet att lämna mitt jobb, min bostad, lilla Emilia, min syster, mina vänner och mitt älskade Västerås visade sig vara ett av de bästa beslut som jag tagit. Jag bytte staden mot landet och bättre än vad det blivit hade det inte kunnat bli.

Varje morgon när jag strax innan fem vandrar över gården ner till stallet så tackar jag den som gett mig allt detta. Jag älskar min gård och även om den inte är stor eller exemplarisk på något sätt så är den min. Jag har drömt så länge men inte varit beredd på att jaga min dröm. Inte förrän en dag då jag vaknade upp och bestämde mig för att kliva av ekorrhjulet. Den bästa present som jag gett mig själv.

Ska i alla fall försöka att sammanfatta året. Allt började med att jag rannsakade mig själv. Vantrivdes på min dåvarande arbetsplats och kände att för mig gäller det att gå under eller ta tag i situationen och tvinga fram en förändring. Sagt och gjort. Jag ringde min dåvarande chef och sa upp mig. Hade fått ett nytt jobb i Svanstein. Ett ställe jag inte visste existerade. Ett ställe som överraskar mig varje dag.

Eftersom jag bestämde mig för att tacka ja till jobbet i Svanstein och samtidigt tacka nej till en drömtjänst jag fått erbjuden i södern så behövde jag lösa boendesituationen. Valde morfars gård. Det, för mig, självklara valet. Att få bära morfars arv vidare var för mig en ära. Mamma pratade med sina syskon och de kom överens om att jag skulle få överta gården. Det här var bara början. Ganska omgående började huset och ett av uthusen att tömmas. Det uthus som skulle bli mitt stall.

Pappa och mamma satte fart. Min kusin Örjan kom för att hjälpa till. Han och pappa byggde på mitt stall. Örjan skottade undan all snö från gårdsplanen och vips var allt beboeligt igen. Jag kontaktade Yeguada Vikinga PRE i Madrid för att be Viktoria hitta mig min drömhäst. Hon började genast att leta och det tog inte länge så fanns det en vit drömhingst i min ägo. Han hette Libero II och skulle bli min kung. Det visste jag på en gång när jag lade ögonen på honom.

Månaderna rusade fram och allt skulle förberedas och klaffa. Libero skulle komma från Spanien och pausa i Västerås för att sedan tillsammans med Cielo åka på transport till Piteå. Mitt flyttlass skulle även det gå i samma veva. Allt klaffade. Pojkarna lastades och mitt flyttlass var redo för avfärd tidigt på morgonen nästa dag.

Resan upp gick smärtfritt. Mamma och pappa hade åkt med det ena lasset redan dagen innan och jag, Milla och Emilia kom med hästtransporten fullpackad. När jag körde in på vägen mot mitt hus så kände jag det. Jag kände att jag var hemma och den känslan håller i sig än idag.

Vi tömde hästtransporten och åkte till Piteå för att hämta mina klenoder. Kvar hemma körde min kusin höbalar och pappa gjorde det sista finliret i stallet. Innan vi var på plats var allt klart.

Jag hann bo på min älskade gård i en månad när ett svart moln täckte den solklara himlen. Jag hade fått en anonym anmälan på mig. Någon ansåg att jag inte skötte mina hästar. Jag var helt knäckt och förstod inte vad jag gjort för fel. Hade inte stört någon på något sätt, jag hade bara pysslat på, hemma på min gård. Mina föräldrar hjälpte till. Mamma ringde länsstyrelsen och jag fick fota hästarna, stallet och hagarna. När jag någon vecka senare fick en återkoppling så var allt nerlagt. Det fanns ingenting att anmärka på. Det visste jag redan men kan säga att om jag skulle få tag på personen som anmälde mig så skulle jag tala om både ett och annat hur man välkomnar folk som flyttar in i en liten by långt upp i de norrländska skogarna.

Sommaren kom. Båda pojkarna kastrerades och inte långt efter det släpptes de på bete. Hemma rev vi stallet för att bygga om det precis så som jag ville ha det. Och vilket stall jag fick. Vi började med att lägga nytt golv. Sedan blev det tak. Jag målade väggarna och pappa svetsade boxinredningen.

Det var inte bara stallbygget som var igång. Jag målade uthuset. Min farbror tog ner alla träd i trädgården och jag påbörjade inridningen av Libero. Jag åkte ner till Västerås några dagar. Sommaren drog förbi i svindlande fart och när hösten kom så stallades hästarna in. Inga fler ljuva sommarkvällar eller stekheta dagar.

Jag började dejta Henrik. Det visade sig att han var bättre än jag först anat och han hänger här ännu. Inridningen av Libero satte igång på allvar och jag åkte till Kalix för att rida för min tränare. Hon har fått Libero att blomma och han har utvecklats till den underbara individ som han är. Cielo fortsatte att köras och till sin stora lycka fick även han komma ut och lufta sig. Han fick åka iväg på löshoppning. Lycka för lilla C.

Detta var några axplock. Det är inte lätt att sammanfatta ett år som innehållit så mycket bra. Hoppas att även 2014 innehåller många godbitar. 2014 blir en ny bok, en bok med förmodligen lika många kapitel som 2014.

Av Nina - 31 december 2013 11:32

Ett ordentligt ett. Vi har målat väggar, tak, dörrposter och fönsterkarmarna vita. Det ska in nya vita golvlister och även dörrarna och själva ramen runt fönstrena ska på sikt bli vita. Jag har alltid tyckt att hallen är mörk och tråkig men nu är den inget av dem. Det känns bara ljust och välkomnande. Tack, bästa snyggHenka för hjälpen!

Av Nina - 27 december 2013 19:06

Steg upp i ottan. Tog ut hästarna och begav mig mot Kalix. Det var idag dags för lilla Emme att åka hem. Älskade Emme. Hatar verkligen att lämna henne. Vill inte släppa.

När vi lämnat dem på Kallax så åkte vi, mamma och jag, iväg och shoppade lite. Inte så rolig shopping. Men nödvändig. Jag köpte färg, penslar och roller. Nu ska det bli fint i hallen. Äntligen! Har längtat så! Golvet, fönstrena och väggarna ska målas. Det ska bytas dörrar och möbler. Garderoben ska ut och nya krokar ska upp. Kommer att bli så fint! Henrik presenterade en supersmart idé om hur man kan förvara veden. Verkar dock vara ett större projekt så det kommer förmodligen inte att genomföras, även om jag i hemlighet hoppas. Någon dag kanske det blir av :)

Det har varit ishalka i två dagar men nu började precis snön att falla. Underbart! Bort med isen, den vill vi inte ha! Vill ut och rida på Libero och lilla C, han vill ge vagnen en omgång.

I går tände jag en extra läslampa till morfar. Pratade lite med honom. Var även förbi i förrgår och pratade med honom, ett lite längre tag. Även om han inte är där så känns det skönt att få säga några ord. Önskar bara att han kunde svara. Jag skulle vilja att det fanns en dag per år då man kunde få prata med de i himlen. Kunna ringa dem. Det skulle inte kännas lika tomt då.

Av Nina - 25 december 2013 19:57

Kolla tv så här dagen efter julafton hur skönt är inte det? Titta ut på hästarna och se dem tugga sitt hö. Det är nästan ännu mysigare. Tyvärr händer inte det så ofta här hos mig. I stället får man se en Cielo som springer runt och hoppar i hagen. Man kan även få, som idag, se när Cielo flyger över det höga trästaketet. Busponny!

Libero var snällt kvar på andra sidan staketet. Väntandes på att han också skulle kunna gå ut. Det fick han göra. Men i grimman och raka vägen in i stallet. Cielo kom med även han. Ställde sig odramatiskt i sin box. Man såg att han tog det med ro och att han inte skämdes. Inte det minsta!

Av Nina - 25 december 2013 13:47

Av Nina - 22 december 2013 13:15

Lycka är att ha en kompis att härja med...

[Bild]

[Bild]

[Bild]

[Bild]

[Bild]

Av Nina - 21 december 2013 20:51

En liten pojke i orange overall. Det måste vara det läskigaste en häst kan stöta på :D I alla fall om du frågar Libero.

Presentation

Beställ en målning

Målar canvas i olika format. Priserna varierar beroende på storlek. Du väljer själv vilket motiv du vill ha.

 

Prisexempel:

70x90 cm, 2400 kr

50x70 cm, 1900 kr

30x40 cm, 1000 kr

Finns även duk i andra format.

 

Välkommen att höra av dig med din beställning till ninaalina.waara@hotmail.se 

Fråga mig

20 besvarade frågor

Idolbild Fuego och Juan Manuel

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Idolbild

Från Millhorse AB

 

Från Yeguada Vikinga PRE

 


Ovido - Quiz & Flashcards