Min spanjor Dorado

Alla inlägg under mars 2017

Av Nina - 25 mars 2017 22:11

"-Nej, mamma. Du får inte rida min häst. Du får rida den där svarta! Libero är min häst! Nu är jag arg på dig. Du frågade inte ens."
/Hugo 2,5 år

Ja, jag ångrar inte alls att jag tjuvred. Hästen var lugn och lyhörd. Alldeles, alldeles underbar. Avslappnad. Jag kände mig för första gången på så länge, helt tillfreds med honom.

Cielo fick en omgång långa tyglar. Håller på att prova in honom på ett nytt bett. Han var inte alls nöjd. Har alltid haft Novabett och det verkar som att det är hans melodi. Han får lalla på med det ett tag till.

Det har verkligen varit ett fantastiskt väder! Vinterpälsen rasar av hästarna. Har kunnat vara i stallet med ridbyxor, utan långkalsonger! Hade dessutom bara en t-shirt under jackan. Underbara vår.

Har inte bara hunnit fixa hästarna, jag har även tagit en lång promenad samt städat huset. Tog ner den gigantiska och supertunga tavlan från väggen i vardagsrummet. Satte dit en stringhylla i stället. Blev nice. Nu är jag dock lite tagen. Kroppen värker och handen vilar skönt i sjukgymnastens handledsskydd.

Av Nina - 17 mars 2017 00:01

Somnade när jag nattade Hugo. Vaknade två timmar senare, helt utsövd. Hämtade in hästarna och fodrade. Libero tittade på mig med sina vackra ögon när jag tänkte släcka. Vände i dörren. Spelade ingen roll att det var sent. Jag hade ju ändå vilat mig. Borstade och lade på grejorna. Nu är jag så himla glad att jag gjorde det! Vilket underbart pass. Började med att det var mest spring och undanflykter. Kändes helt värdelöst och kände för att ge upp. Började jobba honom från marken med några enkla övningar. Ställde, böjde och mjukade upp honom. Han var först väldigt motsträvig men helt plötsligt släppte det och allt jag bad om fungerade. Tränade trycket från skänkeln från marken och plötsligt fungerade det som jag så länge misslyckats med. Han går vanligtvis bara mot och bogar ut. Nu tog han lätta steg åt sidan. Provade från andra sidan och det fungerade också! Tänk vilken underbar känsla det är när någonting man jobbat med så länge och slitit sitt hår över, när det bara fungerar utan att man egentligen hunnit ens be om det. Jag älskar verkligen min vita häst. Han älskar att jobba och att vara till lags. Cielo däremot, han kände på sig att det var någonting jobbigt som hände ute på banan så han var helt tyst inne i stallet. Det händer aldrig när han är ensam. När jag äntligen kom in med Libero så var han väldigt upptagen med att äta sitt hö. Tog ingen kontakt med mig. Gick fram till boxen och öppnade dörren. Han tittade upp och när jag strök honom över pannan så förklarade jag att jag tyvärr inte hinner ta honom idag eftersom jag jobbade Libero så länge. Han blev inte alls så ledsen som jag inbillat mig att han skulle bli. Han fortsatte och äta.

Foto: Anne Andersson

Av Nina - 9 mars 2017 22:13

När jag kom ut i morse så möttes jag av en stooor hög med bajs när jag öppnade Liberos box. Smidigt att mocka, helt klart men allt annat blir inte alls lika smidigt. Jag klädde på hästarna och tog med dem ut. Liberos ben fladdrade i helt konstiga positioner och han var mer i luften än på marken.

På eftermiddagen ville Hugo gå ut. Eftersom det snöat hela dagen så bestämde jag mig för att ta in hästarna lite tidigare. Beordrade Hugo att stanna på behörigt avstånd från hästarna eftersom jag vet att Libero inte alls är att lita på när han kommer i sina "vårperioder". Pricken tog sin spade och ställde sig och skottade lite längre bort. Vägen mellan hagen och stallet var lång idag. Båda hästarna var i sitt esse. Cielo var helt okontrollerbar eftersom jag inte kunde ta tag i honom på grund av det där jäkla handledsskyddet jag fått hos läkaren i tisdags. Väl inne drog jag snabbt på Libero grejorna och ut med honom. Longerade och Longerade. Han flippade ur, lugnade sig lite och flippade ur igen. Jag fick hålla på i en hel evighet för att få honom någorlunda regering. Sjöblöta i svett var vi, både jag och hästen. Då kom Pricken och frågade om jag inte var klar snart för den låter så illa, den där svarta hästen. Då förstod jag hur inne jag varit i det jag gjorde, hade inte alls hört Cielo.

Hästarna fick stå inne i väntan på veterinären och när hon varit fick de gå ut ett litet tag. Var lite lugnare i den ena handen när vi gick ut. I den andra var det full fart. Likaså när vi skulle gå in. Han började på en gång när jag skulle ta på grimman. Då blev jag förbannad. Tog av handledsskyddet och tog tag i hästen, gång på gång. Varenda gång han försökte sticka förbi mig så fick han snällt gå tillbaka. Han fick hålla sig bakom mig. Libero smög, han kände av stämningen och att här inte alls var någon idé att mopsa. Cielo verkade inte alls ta in de vibrationerna. När vi skulle in i stallet kom han i full fart, han tryckte sig förbi mig. Hann precis få kontroll innan han steg över tröskeln. Skickade honom bakåt igen. Släppte in Libero. Han gick snällt. Då kom Cielo igen. Han skulle minsann in först. Jag skickade honom bakåt ännu en gång. Han sprang i sidled i hopp om att ta sig förbi mig. Köpte inte det. Gav mig inte förrän han backade ifrån mig. Då fick han stopptecknet. Sedan fick han parkera. Och parkera. Och parkera. Plötsligt hade han parkerat klart och kom, som skjuten ur en kanon förbi mig. Hann greppa grimskaftet med den vänstra handen så han inte skulle mörda min onda högerhand. Fick fast honom innan han tagit sig in i stallet. Började om. När jag sedan var nöjd gick vi in i stallet. I ett sista försök att trilskas så sprang han in i boxen. Jag suckade, tog med hästen ut och gjorde om alltsammans igen. Sedan gick vi lugnt in i stallet, parkerade utanför boxen och på mitt kommando fick han gå in. Arg var han. Så fort jag fått av grimman kastade han med huvudet och stampade med frambenen åt mig. Gick in i boxen och flyttade honom åt sidan, bort från maten. Lät honom parkera i ett hörn av boxen. När han stått där ett tag, ivrigt iakttagen av sin boxgranne, så lät jag honom äta. Då var det äntligen lugnt i stallet. Tror jag ska skicka honom på bootcamp till westernfolket. De skulle nog få ordning på honom.

Av Nina - 9 mars 2017 21:45

Idag var det dags för de årliga sprutorna. Hugo väntade på hästdoktorn, hela dagen. Han tränade sig på att säga hennes namn och att säga "veterinär". Han hade så många frågor som han skulle fråga, men när hon väl var här iakttog han mest. Hästarna fick sina sprutor och när hon sedan åkte så blev han ledsen. Han grät lite eftersom han tyckte att hon stannade så kort tid och han glömde fråga om hon ville komma in och dricka kaffe :) Han ville ju fråga om han kunde köpa en ko av dem. Jag andades ut på insidan, tur att han inte fick tillfälle för det. Jag vill verkligen inte ha en ko, men jag vet att Hugo önskar sig en. Det han inte förstår är att korna inte alls är som mamma Mu och att de egentligen inte alls vill ha en kråka till kompis. De vill ha ko-kompisar.

Presentation

Beställ en målning

Målar canvas i olika format. Priserna varierar beroende på storlek. Du väljer själv vilket motiv du vill ha.

 

Prisexempel:

70x90 cm, 2400 kr

50x70 cm, 1900 kr

30x40 cm, 1000 kr

Finns även duk i andra format.

 

Välkommen att höra av dig med din beställning till ninaalina.waara@hotmail.se 

Fråga mig

20 besvarade frågor

Idolbild Fuego och Juan Manuel

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Idolbild

Från Millhorse AB

 

Från Yeguada Vikinga PRE

 


Skapa flashcards