Min spanjor Dorado

Alla inlägg den 24 april 2017

Av Nina - 24 april 2017 23:10

Jobbet har dragit igång. Det innebär att jag inte hinner motionera hästarna lika intensivt. Idag var det dock Liberos tur. Har genom åren då och då haft en spänd relation med honom. Vi har inte riktigt förstått oss på varandra. Han är världens mest underbara häst men ibland blinkar det till och allt blir fel. När Libero kom till mig var han ruskigt stressad. Jag fick jobba mycket från marken med honom, det gick vissa dagar helt enkelt inte att hoppa upp i sadeln. Han behövde tid, mycket tid för att anpassa sig. Jag bestämde mig för att kastrera honom eftersom jag kände att min erfarenhet inte räckte till för att ge honom den trygghet som han behövde som hingst.

Libero har även efter kastrationen fortsatt att reagera med panik när jag satt press på honom. Efter ett antal olyckor så bestämde jag mig för att backa. Tänkte sälja, men säljer man verkligen sin dröm? Jag valde att behålla honom. Jobbade honom från marken och red de dagar han lät mig rida. Efter en olycka i hagen höll jag på att förlora den häst som gjort sådant starkt intryck på mig. Efter två operationer lyckades han komma tillbaka. När han sedan skulle sättas igång så var hästen som förbytt. Han exploderade så fort jag rörde mig för hastigt, om jag rörde i pisken eller smackade. Han var liksom fullt säker på att jag var ute efter att skada honom. Varenda steg jag tog och varje rörelse jag gjorde uppfattade han som ett hot. Han släppte mig inte nära och jag fick absolut inte komma upp på hans rygg. Nedslagen var rätt ord för hur jag då kände mig. Började ifrågasätta varför jag gjort allt jag kunnat för att rädda hästen. Jag förstod aldrig då vad det var som gick så fel, men jag visste att det bara fanns en person här i norr som jag litade på att kunna hjälpa oss. Tog dit hästen. Han gav oss båda tillbaka förtroendet för varandra och han fick upp mig på hästryggen igen. Det är snart två år sedan och jag är så otroligt tacksam. Som jag tvivlade på min egen förmåga och som jag älskade hästen. Kunde gått genom eld för att övervinna både min och hans rädsla. Idag är jag så tacksam för den resa vi gjort. Visst exploderar han ibland, men jag har lärt mig att läsa de små signaler som han ger mig innan det smäller, så oftast hinner jag rädda situationen innan den urartar.

Idag är jag bara tacksam. Och när jag jobbar hästen och ser hur mycket han gått framåt, trots att vi har mycket kvar, så känner jag bara en otroligt stolthet och kärlek. Libero är min häst, min ögonsten. Han är den där hästen som sätter djupa spår, den hästen som jag kommer prata om på hemmet. Berätta hur jag lät mig själv bli avkastad gång på gång bara för att jag gett mig fan på att hästen skulle gå att rida. Att JAG skulle kunna rida den. Jag är glad för att jag inte gav upp. Jag är glad för att jag gjorde allt i min makt för att laga honom när han gick sönder. Men mest glad är jag över att jag lät honom stanna här och att jag lärde känna honom. Lärde mig att acceptera våra olikheter. För tänk allt vad han ger mig i gengäld!

Presentation

Beställ en målning

Målar canvas i olika format. Priserna varierar beroende på storlek. Du väljer själv vilket motiv du vill ha.

 

Prisexempel:

70x90 cm, 2400 kr

50x70 cm, 1900 kr

30x40 cm, 1000 kr

Finns även duk i andra format.

 

Välkommen att höra av dig med din beställning till ninaalina.waara@hotmail.se 

Fråga mig

20 besvarade frågor

Idolbild Fuego och Juan Manuel

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Idolbild

Från Millhorse AB

 

Från Yeguada Vikinga PRE

 


Skapa flashcards