Min spanjor Dorado

Alla inlägg under maj 2017

Av Nina - 28 maj 2017 07:56

Har denna morgon roat mig med att plocka bajs i boxarna. Libero ser tråkig ut i pälsen och har gått ner i vikt. Dags för en maskkoll.

Har aldrig tänkt på hur äckligt det är med hästbajs. Man kommer aldrig så nära att man behöver tänka på det. Det är trots allt en väldigt naturlig del av ens vardag att plocka bajs, dock med grep. Med bajset i påsarna trampade jag in. Medan jag klädde av mig räckte jag över påsarna till Hugo som utbrast:
-Men mamma, rymdes inte bajset i skottkärran! Varför måste vi ha det inne?

Jag stängde igen påsarna efter konstens alla regler och langade snabbt ner dem i kartongerna. Hu, det kändes faktiskt väldigt äckligt att ta med det in men regnet gjorde att jag tog beslutet. Ville inte förstöra kartongerna. Det glamorösa livet som hästägare...

Nu ska vi strax bege oss mot samhället och posta så det går iväg idag.

Av Nina - 26 maj 2017 21:54

Hade lite problem med att få Pricken att somna på kvällen. Lite tidspressad kände jag att jag ändå behöver motionera hästarna. Drog fram bommar. Tog Cielo först eftersom jag visste att det inte skulle bli en kamp med honom. Mycket riktigt. Han lekte över hindren och lyckades till och med låta bli att sparka bakut hela tiden. Kan ha att göra med att jag omringat honom med galoppbommar. Lycka. Så många hinder!

Tog med mig Libero ut. Försökte att inte göra någon stor sak av bommarna. Hade tagit bort hinderstöden och hindren så han inte skulle behöva hetsa i onödan. Gick med honom över. Han kastade sig baklänges men jag lät honom inte backa mer än en meter. Plötsligt gav han sig och vi kunde tillsammans skritta över alla bommarna på banan. Då släppte jag ut lite lina och lät honom gå över en bom själv. Han kastade sig inåt, var snabb och beredd. Parerade honom. Han kastade sig över. Efter några varv på liten volt över samma bom var han helt lugn. Då bytte jag till nästa bom. Gjorde samma övning. När han lugnat sig gick jag vidare. Tillslut hade vi tagit oss över alla fyra bommarna. Han andades ut. Då släppte jag ut honom att klara alla bommar på stor volt. Han hoppade över dem, högt över. Men efter några varv kunde han trava eller rättare sagt, flyga över dem med alla benen i luften. Han såg ganska rolig ut men gjorde i alla fall sitt bästa. Fick en morot för besväret och sedan skrittade vi av. Tar det andra varvet någon annan dag. Ville inte hetsa upp honom när han samarbetade så väl. Han fick gå in, det var beröm nog.

Av Nina - 25 maj 2017 23:07

Kom ut och skulle ta in hästarna. Helt förtvivlad tittade jag på Liberos långa man. Den såg ut som svinto. Klev in i hagen och med tårar i ögonen jämrade jag mig samtidigt som jag drog fingrarna genom eländet för att inse att han kliat sönder manen. Den föll till marken när jag strök fingrarna genom den. Orkar inte ta i det idag, trots att jag nu någon timme senare fått distans till eländet. Får bli i morgon. Ska ta och göra en grundlig genomgång men tror det ser ännu mer illa ut än vad jag befarar denna kväll. Det gör ont i hela mig att inse. Men jag kommer nog inte ha så mycket val. Jag får nog ta saxen. Hoppas, hoppas att det inte är så farligt som jag tror. Vill just nu inte veta. Skulle flätat honom i går men jag for förmodligen iväg och gjorde någonting annat som distraherade mig, eftersom jag helt glömt bort det.

Av Nina - 24 maj 2017 21:33

För en kväll i alla fall. Ville bara att alla mina lärarkollegor skulle sätta i halsen när de läste rubriken. Mitt uppe i sammanfattning och betygssättning. Vilken lärare lutar sig tillbaka och känner lugnet då? Haha. Känner att jag är värd det.

Tog ut Cielo först. Har lovat honom att han ska få hoppa när jag tycker att banan bär. Idag gjorde jag bedömningen att den var tiptop och det var den. Han kan bli lite busig mellan hindren så det gäller att få fäste. Inte hoppad på hela vintern men takterna satt i. Han flög som vinden över varenda språng. Stolt i mammahjärtat.

Var ut med honom en kväll förra veckan och körde. Han var inte körd på hela vintern heller eftersom vagnen frös fast i höstas och sedan kom snön. Det var en aningen överilad häst som spändes fast framför vagnen. Fick skritta runt med honom på gården innan jag tillslut lyckades hoppa på i farten. Som skjuten ur en kanon drog vi iväg längs grusvägen. Fick köra två vändor innan han kunde ta ner tempot. Blev några kilometer bakom en häst som släppte precis all vinterpäls just den dagen ;) Men lyckliga var vi, båda två. Han är verkligen en fin körhäst.

Av Nina - 11 maj 2017 21:46

Men inte så som jag tänker mig att en dressyrryttare dansar med sina hästar. Idag ventilerade vi hjärnan. På med repgrimman. Oj, vilken upplevelse. Med båda hästarna. Tog Libero först. Han fick börja med att sträcka ut i trav några varv på en volt. När jag sedan samlade upp grimskaftet förde jag honom i sidled. Tränade mycket på signaler. Speciellt på när det ska vara stopp. Bytte sida och flyttade åt andra hållet. Lugnt och metodiskt. Gick iväg, hästen kom med. Stannade hästen stannade. Stod jämsides, backade. Hästen backade. Stannade, bakdelsvändning. Stannade, framdelsvändning. Bytte varv, samma åt det hållet. Flyttade i en öppna, flyttade i en sluta. Båda varven. Skänkelvikning. Halt. Rygga. Gå fram. Stanna.

Så lekte vi på. Det är en fantastisk känsla när en såpass nervös häst som Libero bara lägger ner huvudet, slappnar av, lyssnar, arbetar och slickar sig runt munnen i rörelserna. Då känns det som att jag når honom. Avslutade passet med den berömda "Peder-stretchen". Försöker hitta någonting som kan göra Libero mer lugn. Detta fungerade redan första gången jag provade det, så jag har fortsatt.

Gick in och bytte häst. Cielo ville inte ens ha på sig grimman. Tryckte undan ett sarkastiskt "ja, det börjar ju bra". Tog med honom ut. Han stångade mot handen. Sådan skillnad från Libero där jag bara spelat med fingrarna. Tog fram pisken med min hemmagjorda plastruska. Då vaknade han till liv. Slutade att dra och slita i grimskaftet. Kunde lätta av. Körde samma program bara att jag fick köra varje övning två och ibland tre gånger eftersom han glömde lyssna, stod och sov eller bara hade fullt upp med att försöka ta redan på om gräset var ätbart.

När min olydiga ponny plötsligt vände och blev en samarbetande typ, då kändes det skönt i bröstet. Fina lilla C, han kan minsann lyssna han också.

Av Nina - 2 maj 2017 12:42

Jag längtar efter min nya ridhjälm. En gång i tiden var min fetish att köpa skor, det övergick sedan i att köpa mössor och efter det blev det grimmor. Nu de senaste åren har det varit att köpa hjälmar. Har svårt att säga nej till en snygg ridhjälm som säljs till ett vrakpris. Sådant går jag igång på. Önskar att jag i framtiden får dille på hovkratsar eller gummisnoddar. Vad är din grej?

Av Nina - 1 maj 2017 21:56

Ett barn med magsjuka och en mamma som vill motionera sina hästar är en ganska dålig kombo. Har varit vakna nätter. Tvättmaskinen har gått varm, likaså duschen och skurmoppen. Ja, jag har nog också bränt en och annan säkring.

Denna kväll var dock jr tiptop men väldigt trött. Somnade klockan sex och jag kastade mig ut i stallet för att hinna motionera hästarna. Hann båda. Hann även slå på en baksko på C samt en framsko som glappade på L. Det här föret suger bort skorna från fötterna och hovis kommer först nästa helg. Men snart, om någon vecka, kanske vi också har snöfritt.

När jag motionerat hästarna tänkte jag att jag kanske måste skynda på lite med övriga sysslor så jag skulle vara klar och inne i huset igen ifall jr vaknade. Hittade mig själv stå och fläta manen på Libero, helt utan tidsuppfattning. Nu är jag inne iaf och har till och med hunnit jobba lite. Ska ta tag i att försöka ta igen någon av de missade sovtimmarna. Jr blir hemma i morgon så han kan sova hur länge han vill. Jag har inte den lyxen, kl.4.45 ringer klockan.

Presentation

Beställ en målning

Målar canvas i olika format. Priserna varierar beroende på storlek. Du väljer själv vilket motiv du vill ha.

 

Prisexempel:

70x90 cm, 2400 kr

50x70 cm, 1900 kr

30x40 cm, 1000 kr

Finns även duk i andra format.

 

Välkommen att höra av dig med din beställning till ninaalina.waara@hotmail.se 

Fråga mig

20 besvarade frågor

Idolbild Fuego och Juan Manuel

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Idolbild

Från Millhorse AB

 

Från Yeguada Vikinga PRE

 


Skapa flashcards