Min spanjor Dorado

Alla inlägg under december 2012

Av Nina - 31 december 2012 16:49

2013 står och knackar på dörren, precis lika uppspelt som Emme är på julafton. Jag känner att 2013 kommer att bli mitt år med massor av nya utmaningar och modiga upptåg! Jag känner mig inte rädd eller nervös, bara lugn och tillfreds. 2013, jag välkomnar dig med öppna armar och längtar efter att du sparkar igång så jag också kan få sätta mina planer i verket!

Ha ett Gott Nytt År alla vänner och bekanta där ute i cyberrymden!

Av Nina - 31 december 2012 10:27

http://mobil.aftonbladet.se/a/www/15097626?refpartner=facebook_aftonbladet

Psykolog: Bortskämda barn blir ofta olyckliga som vuxna


Det är lätt att bli engagerad och upprörd över barn som far illa.­ Det senaste året har debatten mest handlat om barn som växer­ upp i barnfattigdom. Ett annat och växande problem som vi sällan pratar om är alla bortskämda barn. I mitt arbete som psykolog har jag mött många och de tycks bli fler och fler. Bortskämda barn far också illa och riskerar att som vuxna inte få ett bra liv.

Vår uppgift som föräldrar är att tillfredsställa våra barns behov av tid, kärlek, gränser, normer och värderingar och att förbereda­ dem för vuxenlivet. Barn kan ­aldrig få för mycket kärlek. Vi ska givetvis också respektera barns rättigheter och inte hämma och kränka våra barn. Men om vi alltid ställer upp på deras önskningar, låter dem få all uppmärksamhet och inte sätter tydliga gränser tar vi inte vårt föräldraansvar.
Barn som får allt de vill ha utan­ att anstränga sig kan få svårt att som vuxna förverkliga sina drömmar och mål i livet. Barn som behandlas som kungar kan få samarbetssvårigheter. De är inte heller alltid så lätta att leva­ med i ett äktenskap. Barn som får allt serverat kan få svårt att glädja sig åt allt livet ger.

Barn som behandlas som om deras­ behov är viktigare än alla­ andras blir ofta egocentriska.­ Föräldrar som till varje pris ­försöker undvika att barnen blir ledsna kan få barn som har svårt att hantera kriser och motgångar senare­ i livet.

Bortskämda barn behandlar många gånger föräldrar, lärare,­ förskollärare och andra som betjänter.
Varför ska de städa­ sitt rum? Föräldrarna kan ju få rut-avdrag om någon annan gör det. Barn som inte behöver hjälpa till ­hemma lär sig inte att de har skyldigheter mot familj, vänner och samhälle.

Bortskämda barn har många gånger en skicklig försvarsadvokat i sina föräldrar. Det är kamraternas eller lärarnas fel när det uppstår en konflikt. Som vuxna­ kan de få dålig självkänsla och svårt att hantera konflikter.
Det har aldrig varit så lätt att skämma bort sina barn som i dag. Vi har råd att göra det. Vi själva köper det vi vill ha. Varför­ ska inte barnen då få allt de pekar­ på? Många barnrum ser ut som en leksaksavdelning på ett större varuhus.

Många föräldrar har dåligt ­samvete för att de arbetar för mycket. För att döva vårt samvete ger vi barnen en ny iphone i stället­ för det de behöver, men som kräver lite mer av oss ? vår tid. Många orkar inte heller ­efter en lång ­arbetsdag ta konflikter. En del föräldrar är kompisar med sina­ barn. De leker, underhåller och ser till att barnen aldrig behöver ha det långsamt och tråkigt.

För några generationer sedan var barn måna om att uppträda så att de blev omtyckta av sina föräldrar.­ I dag är i stället många av oss ­föräldrar ängsligt och överdrivet måna om att alltid vara ­älskade och omtyckta av våra barn. Vi styrs mer av våra behov än vad som är bäst för barnen. Det ingår i jobbet som förälder inte bara att villkorslöst älska sina barn utan också att stå ut med att inte alltid vara populär och omtyckt.

I debatten om föräldraskap, barns uppväxtvillkor och barns rättigheter behöver vi också­ framhålla riskerna med att skämma bort barn. Bortskämda­ barn blir många gånger inte­ ­lyckliga, ansvarstagande och ­socialt kompetenta vuxna.

Alf B Svensson

Av Nina - 29 december 2012 18:09

Jag kan fortfarande inte gå ut med allt som händer i min tillvaro just nu men jag springer runt på små moln. Samtidigt är jag otroligt rädd för att allt inte ska gå i lås. Många bitar är på plats och jag hoppas, hoppas så innerligt att mitt nya liv kan börja ännu tidigare än beräknat. Jag ser otroligt mycket fram emot att få "bygga" upp en ny tillvaro. En tillvaro där lycka står i centrum.

"Den som sa att lycka inte kan köpas, har aldrig haft en egen häst".

Jag längtar till jag kan basunera ut hela min plan men jag får ge mig till tåls och återkomma om det i mitten av januari.

Av Nina - 27 december 2012 23:26

Jag har senaste tiden börjat intressera mig för vad som egentligen står i Cielos stamtavla. Har gått igenom den från led till led i spanska stamboken och börjar få en förståelse för varför han håller i färgen så här länge. Det finns inte många vita avkommor, det är mest olika varianter av bruna tanter och farbröder. Jag gillar de många, många bokstäverna B och YM. Det är klass på min häst :0) Precis det jag ville ha!

Googlade lite bilder och denna fastnade jag för. Tycker han är fin och påminner om Cielo trots att det är ett visst spann på åren 1914 och 2011 ;)

Av Nina - 27 december 2012 19:46

För fyra år sedan, denna tid på året, så bestämde jag mig för att köpa en ny häst. Han hette Dorado och kom från Spanien. Han kom till Sara på Pepino PRE och bilden nedan landade i min inbox. Jag var världens lyckligaste och längtade massor efter min nya vän. Vår lycka blev kort men intensiv. Dorado var som en dröm och han är så här i efterhand lätt att sätta på en piedestal. Han förtjänar att sitta där. Han var som en miljon med sin vita färg och svarta man. Underbara Dorado. Jag kommer än idag ihåg hur hans svarta man dansade och att den doftade pälsglans när jag ledde ut honom från hästbussen. Det varma ulltäcket som Sara lagt på honom passade utmärkt i den kalla februarikvällen. Jag kommer aldrig att glömma den dagen, stolt som en tupp lastade jag ur och ledde min nya stjärna till stallet.


Förra året 25 februari 2011 tappade jag Dorado. Jag förlorade även min morfar och ytterligare en person som betydde mycket för mig. Han dog dock inte, utan valde att lämna mig på nyårsafton 2011. Då hade jag lilla Cielo att se fram emot och i mitten av januari kom han till mig. Han gjorde 2012 till ett fantastiskt år för mig. Jag fick för första gången följa ett föl. Det hade jag då drömt om så länge. Han har lärt mig precis lika mycket som jag lärt honom.


Jag vet att 2013 kommer att bli det bästa året hittills då jag får chansen att uppfylla den dröm som jag haft längst av alla. Jag kommer även att köpa ännu en häst 2013 och det känns fantastiskt, underbart och helt overkligt. Bara det gör att ni säkert förstår att 2013 kommer att bli ett strålande år!

Av Nina - 26 december 2012 23:55

Det är nu inte mer än -10 grader och efter att vi gjort lite shopping på mellandagsrean så sökte vi i eftermiddags upp en passande snöhög för lite klassisk pulkaåkning. Vi hittade en, för Emme, passande backe. Hon åkte inte så flitigt men det gjorde ingenting. Alla vi andra åkte för henne också!

Av Nina - 26 december 2012 12:36

Av Nina - 25 december 2012 22:00

http://www.hippson.se/artikelarkivet/forskning/kraftfoder-kan-hamma-prestationen.htm

Kraftfoder kan hämma prestationen
Forskare från Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, har kommit med ytterligare en studie där högpresterande hästar har utfodrats med enbart grovfoder. Den här gången har de inte bara dragit slutsatsen att hästarna fortfarande kan prestera - det verkar till och med vara så att det kan finnas fördelar för prestationen med att skippa kraftfodret.


Text: Husdjursagronom Sara Slottner
Foto: Anki Yngve

Om stärkelserikt kraftfoder byts ut mot grovfoder kommer musklerna att använda kortkedjiga fettsyror som energikälla, i stället för glukos. Det finns många studier på hur fett i foderstaten påverkar prestationen och fettet brukar visa sig vara fördelaktigt för aerobt arbete. Det är däremot väldigt ovanligt att någon bryr sig om att undersöka hur grovfoder påverkar prestationen.
Forskargruppen från SLU ville undersöka hur högpresterande hästar fungerar på ett tidigt skördat, energirikt grovfoder - liknande det som används för högproducerande mjölkkor. Den viktigaste anledningen är att minska de "välfärdssjukdomar" som drabbar dessa hästar såsom kolik, diarré, beteendestörningar och korsförlamning.
I studien jämfördes en foderstat med enbart hösilage som hade högt energiinnehåll (10,4 MJ/kilo ts) med en likvärdig foderstat där hösilaget var senare skördat (8,8 MJ/kilo ts) och kompletterades med lika många kilo torrsubstans kraftfoder.

Kraftfoder gav mer mjölksyra
Hästarna som fick kraftfoder hade högre koncentration av mjölksyra i plasman efter träning jämfört med de som bara åt hösilage. Men det fanns inga skillnader i hjärtfrekvens, andningsfrekvens eller kroppstemperatur - vare sig i vila eller i samband med träning. Det fanns också en tendens till att de hästar som inte åt något kraftfoder kunde nå en högre hastighet innan mjölksyran nådde en viss nivå, vilket tillsammans med de andra resultaten tyder på att hästarna - i frånvaro av kraftfoder - anpassar sin ämnesomsättning så att de klarar av aerobisk träning bättre.
Hästarna som enbart åt hösilage hade lägre glykogendepåer i musklerna både före och efter ansträngning. Det skulle kunna tyda på att det tar längre tid för hästarna att fylla på sina depåer igen efter att de tömts, hästarna hade arbetat ungefär 96 timmar före testet på rullmatta och det kan normalt ta flera dagar att fylla depåerna igen. Det fanns däremot ingen skillnad i hur mycket glykogen som gick åt under själva testet, depåerna minskade lika mycket oavsett om hästarna fick kraftfoder eller inte.

Vikten påverkades inte
En vanlig anledning till att högpresterande hästar får för lite grovfoder är en rädsla för att hästen ska gå upp i vikt, framför allt på grund av mer bukfylla. I studien från SLU fanns ingen skillnad i kroppsvikt beroende på foderstaten de dagar hästarna testades på rullmatta, och bara en marginell skillnad vid andra mätningar.
Forskarna avslutar med slutsatsen att en foderstat utan kraftfoder, och med ett grovfoder med högt energiinnehåll, påverkar hur ämnesomsättningen svarar på ansträngning. Och det verkar som att det har positiva snarare än negativa effekter på prestationen, möjligen med undantag för glykogendepåerna.

Referens:
Jansson, A. & Lindberg, J. E. 2012. Forage-only diet alters the metabolic response of horses in training. Animal, vol. 6, nr. 12, s. 1939-1946.

Presentation

Beställ en målning

Målar canvas i olika format. Priserna varierar beroende på storlek. Du väljer själv vilket motiv du vill ha.

 

Prisexempel:

70x90 cm, 2400 kr

50x70 cm, 1900 kr

30x40 cm, 1000 kr

Finns även duk i andra format.

 

Välkommen att höra av dig med din beställning till ninaalina.waara@hotmail.se 

Fråga mig

20 besvarade frågor

Idolbild Fuego och Juan Manuel

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10
11 12
13
14 15 16
17
18 19 20 21 22 23
24 25 26 27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Idolbild

Från Millhorse AB

 

Från Yeguada Vikinga PRE

 


Ovido - Quiz & Flashcards