Min spanjor Dorado

Alla inlägg under november 2013

Av Nina - 29 november 2013 19:39

Bästa tränaren i världen. Den titeln tillhör just min tränare. Lastade Libero helt odramatiskt och åkte iväg till ridhuset i det vidriga föret. Klev in i ridhuset exakt på utsatt tid. Maria mötte upp. Libero sneglade nyfiket på henne. Helt tillfreds med att vi var där för att jobba. Han gjorde som vanligt sitt bästa. Jag red runt med ett stort leende hela tiden. Svettades som en gris men varenda svettdroppe var värt det jag fick uppleva idag. Jag har aldrig varit med om en sådan upplevelse som Libero gav mig. Jag älskar verkligen min häst! Han är så himla underbar. Jag fick trava massor och han svettades precis lika mycket som det jag gjorde. Vi avslutade med att Maria släppte linan. Jag fick skritta runt i ridhuset helt på egen hand och lyckligare än jag var just då var knappt möjligt att vara. Det är svårt att sammanfatta min upplevelse men jag vill säga att det här kommer jag leva på, länge...länge. Film kommer.

Av Nina - 27 november 2013 14:02

Av Nina - 26 november 2013 21:03

Blev en bra kväll trots att jag fick stanna hemma. Libero gjorde ett toppenpass på lina. Allt satt, på en gång! Oj, vad stolt jag blir när Libero gör framsteg! Bästa killen. Han var inte det minsta spänd. Han var lugn och avslappnad redan från början och trots att underlaget var lite tungt så jobbade han på efter bästa förmåga.

Cielo fick sig också en svängom på lina. Han tycker verkligen att det är hur tråkigt som helst och förstår inte riktigt syftet med att snurra runt, runt. Idag fick han prova inspänningstyglarna och de var skumma. Han drog i gummisnoddarna och kunde inte förstå hur tömmarna kunnat bli så flexibla ;) Hoppas underlaget är bättre i helgen så han kan få sig en svängom med vagnen. Det är så mycket roligare :) Nästa vecka ska han få göra sin favoritsysselsättning...löshoppning. Gladare än Cielo är när han får hoppa är nog svårt att bli!

Av Nina - 26 november 2013 16:09

Pappa ringde. Fick inte åka och träna. Är glashalt i Kalix och det går knappt att ta sig fram. Jag är jättebesviken. Var så himla ridsugen. Dubbelkollade med Maria och det stämde. Är väldigt halkigt. Hon är så gullig och skulle försöka ordna en ny tid då vi kan träffas. Här hos mig snöar det stora lapphandskar. Ska gå ut och tömma bilen. Får longera i stället. Skit och helvete!

Brr

Av Nina - 25 november 2013 19:21

Pojkarna är inne och mumsar på hö. Jag har eldat fullt spjäll i pannan. Fryser. Går ner och borstar dem senare. Ville bara in och krypa ner under filten.

Längtar till i morgon. Då ska Libero och jag äntligen träffa Maria igen! Det har tagit mig en vecka men nu verkar han vara på banan igen efter helgkursen som gjorde honom spänd och otrygg. Det var ingen höjdare för honom att vara med där och jag har lovat honom att vi bara ska rida för Maria ett långt tag framöver. Jag längtar till att få sitta upp igen. Vill ha min vackra häst under rumpan. Känna honom tugga på bettet. Se hans mäktiga nacke kröka sig och känna trycket i sadeln. Älskade Libero. Längtar till det blir underlag till att rida hemma igen. Längtar till den dagen då jag kan susa fram efter vägen i full fart. Längtar till den dagen då jag kan känna honom jobba, på riktigt. Att få rida fram i piaff, passage, mellantrav, göra ökningar och att få skritta runt på lång tygel på en häst som är helt avslappnad. Oj, vad jag längtar.

Av Nina - 24 november 2013 20:51

Skyndade mig att göra stallet i morse. Var nästan -22 grader ute. Vi käkade frukost och efter att vi sett "Dumma mig 2" plockade vi fram pepparkaksdegen och satte igång att baka. Henrik åkte iväg till sitt hus och eldade medan jag och Isak bakade så mjölet yrde. Många, många kakor blev det och en liten pojke med pepparkaksdeg i magen resulterade i att vi fick gå ut och aktivera oss efter bakningen för att få plats med lunchen.

Nu har de åkt och huset känns tomt. Har tagit in pojkarna och myst med dem.

Av Nina - 23 november 2013 16:51

Har varit på språng hela dagen. Fodrade pojkarna och motionerade dem sedan en åt gången. Började med lilla C. Longerade honom ca 15 minuter. Det är snorhalt överallt så jag tackade moffa för den stora gräsmattan på baksidan av huset. Där var perfekt underlag för longering. Cielo blir lite till sig när han får springa i linan. Men han håller sig på mattan. Då och då ger han ifrån sig ett skri baa för att man ska veta hur kul han har.

När jag var färdig bytte jag häst. Libero fick ett betydligt längre longeringspass. Han flöjtade runt och hade inte alls koll på kroppsdelarna. Tog in honom på en liten volt och jobbade honom därifrån. När jag longerat i 45 minuter så hade han kommit så långt att han kunde gå på en stor volt i ett vettigt tempo. Han kunde skritta när jag bad honom och han kunde stanna utan att stå som på nålar. Han fick jobba i ytterligare 15 minuter bara för att allt skulle sitta perfekt. När vi gick in var han lugn, avslappnad och tillfreds med tillvaron. Det är skönt när allt fungerar. Blir så mycket enklare då.

Lagade hagen, släppte ut hästarna och satte fart. Mockade, hämtade spånbalar och spånade myspys i boxarna, sopade, packade höpåsar, fyllde hö i boxarna, kärrade ut hö i hagen, fyllde en ny vagn med hö, bar in ved, eldade, kollade strömmen i hagen, tog ut Nemo, plockade undan alla prylarna i stallet och gick sedan in. Började dammsuga, dammtorka, vika tvätt, vädra sängkläder, bäddade rent, städade toaletten, fixade med diskmaskinen, plockade i ordning och efter en välförtjänt dusch sitter jag nu här. Väntar på Henrik. Han har varit riktigt bakis idag, men det är väl beviset på att man haft trevligt. Vi ska hämta lilla gossen och käka på grillen. Sedan är det myslördag, för det har lilla Isak bestämt.

Av Nina - 23 november 2013 13:59

Kryddan. Jag har inte ord som kan beskriva det tomma hål som blir där du en gång levde, sprudlade och vågade vara ett med livet. Du var stark och ärlig. Tack för att jag fått finnas med på din resa. Sov gott. Du finns alltid med mig i mina hästar. Jag lovar att stoltsera med Cielo och tänka på just dig varje gång jag sätter mig i vagnen bakom honom, precis som jag lovat. Tack för all hjälp och all den peppning jag fått genom åren. Du har lyckats få en brant uppförsbacke att planas ut och bli till en kulle. Ska aldrig glömma dig min vän.

Presentation

Beställ en målning

Målar canvas i olika format. Priserna varierar beroende på storlek. Du väljer själv vilket motiv du vill ha.

 

Prisexempel:

70x90 cm, 2400 kr

50x70 cm, 1900 kr

30x40 cm, 1000 kr

Finns även duk i andra format.

 

Välkommen att höra av dig med din beställning till ninaalina.waara@hotmail.se 

Fråga mig

20 besvarade frågor

Idolbild Fuego och Juan Manuel

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6 7
8
9 10
11 12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25 26 27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Idolbild

Från Millhorse AB

 

Från Yeguada Vikinga PRE

 


Ovido - Quiz & Flashcards