Min spanjor Dorado

Alla inlägg den 12 november 2013

Av Nina - 12 november 2013 19:53

Jag har fixat i stallet, burit vatten, packat höpåsar, satt ut hö i hagen, tagit in ved, longerat Libero, borstat Cielo, förberett för nattning av hästarna, nattat Mavericken och tagit en lång promenad med Nemo. Nu är jag äntligen inne. Ska duscha, käka, rätta lite uppsatser och förbereda morgondagens utvecklingssamtal. Kvällarna har en tendens att gå fort här på landet.

Men innan jag sätter fart med kvällens bestyr så måste jag bara berätta om Libero. Han var sitt gamla jag igen när jag hämtade in dem. Han gick lugnt och snällt bredvid mig och Cielo. Han väntade utanför stallet medan jag släppte in lilla C och kom snällt med när det var hans tur. Jag lät honom tugga lite hö och tog sedan ut honom på stallgången. Pysslade och tog på honom grejorna. Gick ut på gården och började arbeta honom. Först var han inte alls med. Han hoppade och for som en galning i linan. Jag försökte få honom att lugna sig men han gav sig inte. Det for hovar överallt. Visste att det inte skulle gå vägen och det gjorde det inte heller. Det sa bara vips så slogs baken undan, eftersom broddarna inte tar snön i hur högt tempo som helst. Pang! Så smällde han i backen. Hela hästen låg orörlig, som i trans och jag var helt säker på att han dött. Eller i alla fall gått sönder på något sätt. Fick upp honom på alla fyra och han tittade lite förnärmat på mig. Gick med honom för att se att han var ok. Släppte ut linan och då kunde vi börja samarbeta. Han hade lite svårt att hitta ett jämnt tempo till att börja med men när han väl slappnade av så kunde jag öka och minska volten. Jag fick honom även att runda sig, i båda varven. Tog sin lilla tid men det var det värt. Det är en fröjd när bitarna ramlar på plats utan att man behöver anstränga sig alltför mycket. När vi longerat klart så bestämde jag mig för att jobba honom lite för hand. Träna på de övningar vi fått av Maria. Det tog inte länge så dansade han vid min sida. Godis, det är någonting som vi förbrukar kraftigt under våra pass men oj, vad mycket lättare allt går med lite muta.

Väl inne i stallet borstade jag min spanska skönhet, klippte håren i öronen (även detta fungerade galant med muta) och när jag ändå stod på pallen passade jag på att hänga och klänga på honom. Det behövs massor med sådant på Libero. Han är en aning skygg. Toppenkväll med massor av mys. I morgon slutar jag sent men ska försöka ta ut Cielo också. Han gick "hårt" under förra veckan med både löshoppning och en ordentlig körtur. Tänkte ta ut honom i går men när jag kom från jobbet stod termometern på -14,2. Brr. Han har dessutom varit lite mör, men snäll och tillfreds. Det gillar jag. Blir inte så bitig och dryg när han fått utlopp för sin energi. Om jag inte motionerar så ska jag hänga på honom. Lägga på sadeln och pyssla på. Allt hänger på dagsformen.

Presentation

Beställ en målning

Målar canvas i olika format. Priserna varierar beroende på storlek. Du väljer själv vilket motiv du vill ha.

 

Prisexempel:

70x90 cm, 2400 kr

50x70 cm, 1900 kr

30x40 cm, 1000 kr

Finns även duk i andra format.

 

Välkommen att höra av dig med din beställning till ninaalina.waara@hotmail.se 

Fråga mig

20 besvarade frågor

Idolbild Fuego och Juan Manuel

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6 7
8
9 10
11 12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25 26 27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Idolbild

Från Millhorse AB

 

Från Yeguada Vikinga PRE

 


Ovido - Quiz & Flashcards