Min spanjor Dorado

Alla inlägg den 4 maj 2014

Av Nina - 4 maj 2014 22:08

Tog in pojkarna. Veterinären var ut i fredags och vaccinerade. Den långa vilan blev denna dag för mycket för Libero. Han var överallt när jag skulle leda in honom från hagen. Ansåg att jag inte hade något val. Trots direktiv om att ta det lugnt efter vaccinering så fick jag denna kväll gå in med Libero i stallet, ta av honom grimman och på honom kapsonen. Började med att spola de leriga benen. Det gick riktigt bra. Släppte sedan ut honom på en liten volt. Där bara exploderade han. Det flög hovar överallt och han var bara tvungen att få rejsa runt på volten så han låg i kurvorna. Stackars Libero. Efter många om och men kom vi överens om ett jämnt och bra tempo som jag ansåg passade. Fick longera ett bra tag innan han kunde slappna av men när han väl gjorde det så kom det på en gång. Duktig pojke.

Av Nina - 4 maj 2014 12:34

I sin nya bok "How children took power" (Hur barnen tog makten) för David Eberhard fram tesen att Sverige under de 30 år som gått sedan barnagan förbjöds har utvecklat detta till att helt förbjuda någon form av tillsägelser av barnen.
Detta har lett till att barnen i dag styr familjernas liv helt och hållet, menar han.
? Visst ska du lyssna till dina barn, men i Sverige har det gått för långt. De bestämmer allt i familjerna: när de ska lägga sig, vad familjen ska äta, var de ska åka på semester, ja även vad som ska ses på tv.
Dåligt förberedda på att klara vuxenlivet.
Enligt Eberhard gör detta svenska barn dåligt förberedda för att klara vuxenlivet.
? Deras förväntningar är för höga och livet är för hårt för dem. Vi ser effekterna av detta i och med att psykiska besvär och självskadebeteenden ökar dramatiskt, påstår han.
AFP har talat med flera svenska psykologer och läkare om Eberhards tes.
? Om du vill att ett barn ska samarbeta med dig så är det bästa sättet att ha en nära relation till barnet, säger Kajsa Lönn-Rhodin, en av arkitekterna bakom föräldrakursen "Alla barn i centrum".
? Jag tycker det är ett större problem när barn behandlas illa av stränga föräldrar, säger hon till AFP.
Svenska föräldrar för demokratiska
Barnläkaren Hugo Lagercrantz vid Karolinska universitetssjukhuset tycker att svenska föräldrar blir för demokratiska.
? De borde bete sig som föräldrar och fatta beslut och inte försöka vara så populära hela tiden, säger han.
Han ser dock även en god sida med den svenska modellen för uppfostran.
? Svenska barn kan uttrycka sina åsikter och Sverige är inte ett så hierarkiskt samhälle. Det är på vissa sätt bra, det är en av anledningarna till att Sverige klarar sig så bra ekonomiskt, menar han.
Av Dan Edström
Publicerad 29 okt 2013 09:08

http://www.expressen.se/nyheter/psykiatern-svenska-barn-ar-ouppfostrade/

Av Nina - 4 maj 2014 11:51

Att känna sig tjock, klumpig, andfådd och ansträngd är inte min grej. Jag avskyr att inte kunna göra allt själv och att hela tiden vara beroende av någon annan. Jag vill kunna göra saker precis då, när det faller mig in. Det går inte nu. Måste hela tiden vänta på hjälp. Det är så frustrerande. Har provat många gånger på egen hand men det har straffat sig varenda gång. Att inte kunna fortsätta rida in Libero är nog ändå det värsta. Att hela tiden tvingas tänka på någon annan än mig själv. Vet att jag skulle aldrig förlåta mig själv om det hände nåt. Men usch, så tradigt det är. Att vara i stallet innebär många tunga saker. Önskar att jag hade en anställd som jag kunde dirigera. Det är jobbigt att be om hjälp. Tack, mamma för att du självmant mockade till mig i går. Hade så ont i lederna i går och att inte kunna äta medicinen då innebar en lååång natt. Orkar inte klaga hela dagarna heller, är liksom bara att finna sig i det. I slutänden kommer det att vara värt allt...hoppas jag.

Av Nina - 4 maj 2014 08:56

Ja, idag är det den dagen då jag träffade Henrik för första gången. Oj, vilken sörlandssnobb jag var och oj vad jag tyckte att han var bondig ;) Inte James Bondig utan ni vet mer som bonde söker fru bondig :D Konstaterade att han var snygg men skorna, jisses! De sög...bigtime!

Tänk vad tur att alla kan ändra sig, annars hade jag inte fått allt jag har idag.

Presentation

Beställ en målning

Målar canvas i olika format. Priserna varierar beroende på storlek. Du väljer själv vilket motiv du vill ha.

 

Prisexempel:

70x90 cm, 2400 kr

50x70 cm, 1900 kr

30x40 cm, 1000 kr

Finns även duk i andra format.

 

Välkommen att höra av dig med din beställning till ninaalina.waara@hotmail.se 

Fråga mig

20 besvarade frågor

Idolbild Fuego och Juan Manuel

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5
6
7 8 9 10
11
12 13
14
15 16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Idolbild

Från Millhorse AB

 

Från Yeguada Vikinga PRE

 


Ovido - Quiz & Flashcards