Min spanjor Dorado

Direktlänk till inlägg 12 juni 2014

Hur gjorde du?

Av Nina - 12 juni 2014 22:21

Hej alla ni där ute som varit gravida någon gång! Jag beräknas ska föda i augusti och min barnmorska menar på att det kommer förmodligen ta två månader innan jag är tillbaka på hästryggen igen efter förlossningen. Kan detta stämma? Alla ni där ute som fått barn och har häst. Hur länge tog det för just dig innan du var tillbaka på hästryggen?

 
 
Ingen bild

Emma

12 juni 2014 22:56

Första gången jag var gravid hade jag ett gäng getter samt bar ved, skottade snö, mockade och lyfte i gamla tanter på äldreboendet. (Min man jobbade på annan ort) Jag hade foglossning men bm sa att det inte gjorde nåt. Det skulle försvinna direkt efter förlossningen. Det trodde jag att det nästan hade gjort, fram till två månader senare då besvären kom tillbaka och jag hade stora problem av och till i fem år! Tills jag gick till en naprapat som kunde se att bäckenet/ ländryggen inte låg rätt. Min teori är att jag hade för bråttom tillbaka och belastade kroppen för mycket medan den ännu var skör. Även om jag själv inte tyckte att det var tungt så orkade inte kroppen.
Jag har inte suttit på en häst förrän nu, sex år senare! MEN, det är så mycket som spelar in! Du behöver säkert inte vara med om detta. Var rädd om dej! Gå gärna till en sjukgymnast som kan kolla hur stabil du är (jag kände mig stark hela tiden men sjgymn kunde ändå hjälpa mig otroligt mycket) Träna knipet och magstödet mm.
Det kanske känns löjligt att gå till sjukgymnast för att sätta sig på sin häst. Men det är ju faktiskt värt det att inte slita på kroppen i onödan. Då kommer du säkert fort upp i sadeln igen :)
Jag grät för att jag inte ens kunde gå ut i skogen ( lyfta benen i ojämn terräng) långt efter första barnet var fött. Men nu, med hjälp av sjgymnast och naprapat är jag back on track och har fått ett till barn utan några problem. Nu kan jag göra allt igen och fortsätta mitt liv som jag hade tänkt, med djur och hagbyggen osv.
Så var rädd om dig och försiktig! Även om du känner dig stark.
Lycka till med allt!
Med vänliga hälsningar!
Emma - Dunsaluns

Nina

13 juni 2014 07:19

Oj, oj, oj! Vilken soppa. Det vill jag verkligen inte vara med om. Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter!

 
Sandra

Sandra

13 juni 2014 01:20

Hej!
Jag satt på hästryggen första gången efter 5 veckor. Men jag födde inte utan blev förlöst med kejsarsnitt och kan tänka mig att det kan påverka lite :) Har i alla fall inte märkt av något negativt av att jag hoppade upp så pass tidigt. Hade olika barnmorskor som sa olika och jag gick på den som sa kortast tid haha...

Mvh Sandra

http://www.rigoletto.bloggplatsen.se

Nina

13 juni 2014 07:18

Fem veckor låter bättre än åtta :D

 
hanne

hanne

13 juni 2014 08:34

Jag satt där direkt det kändes okej ;)
Ca 8v men mest för att man blöder ett tag efter och är lite "öm" ;
Men mockade & körde (fast orkade inte ens få upp selen själv) och jobbade direkt igång dem.
mycket för den egna energin som laddas i stallet.
Du kommer att märka själv när det är okej och rida och dona runt hästarna ; )

http://Hanneaasa.blogg.se

Nina

13 juni 2014 09:10

Tack! Det är så mycket värt att få ta del av alla andras upplevelser.

 
Jossan

Jossan

13 juni 2014 11:56

Jag har varit duktig och väntat. Jag är livrädd för framfall.. Min kompis fick det när hon satt upp efter två veckor, och sedan kunde hon inte rida på lääääänge.. Inte cykla heller..... Så jag har longerat, tömköra och promenerat. Tills jag slutligen vågat rida :)

http://himmelskadrommar.bloggplatsen.se

Nina

13 juni 2014 11:57

Oj! Visste inte att man kunde få det! Tack för informationen.

 
Sandra

Sandra

14 juni 2014 22:17

Hej igen!
Kom på ett sååå bra tips :) Köpte Olga Rönnbergs träning för mammor eller vad den heter och den var grym för att få kontakt med magmusklerna. Massa jag inte visste om magmuskeldelning mm som man fick tips om hur man får magmusklerna iform igen. Första tiden var allt vad muskler hette obefintligt i min mage i alla fall och jag hade gärna haft den boken från början. Har lite bråttom nu så skriver lite luddigt men kan kolla upp vad boken heter till en annan dag om du är intresserad!
Mvh Sandra en gång till

http://www.rigoletto.bloggplatsen.se

Nina

14 juni 2014 22:30

Ja! Gör gärna det! Tack för tipset!

 
Ingen bild

Sandra

16 juni 2014 19:03

Olga Rönnberg Träning för nyblivna mammor

Hon finns på facebook med och heter där mammafitness sweden. Massa bra tips som passar mig, men alla är ju olika så det kanske inte passar dig alls. Men värt att titta på!

Ha det bäst,

//Sandra

Nina

16 juni 2014 21:59

Tack! Det var snällt att du kollade upp vad boken hette. Ska leta tag på den!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nina - 4 april 2023 19:46


Idag fick vi äntligen ett genombrott, Cielo och jag. Från marken dock, men äntligen förstod mitt tuffetåg att det mesta vi gör blir bättre om vi tar ner tempot en aning. Det svåraste jag försökt mig på är att försöka få oss båda att tänka om. Att län...

Av Nina - 27 januari 2023 19:03


Det är fredag och -4 grader ute. Är strax på väg ut i stallet. Underbara fredag. Är någonting speciellt med att veta att jag inte behöver stiga upp och åka iväg i morgon. Jag kan stiga upp och släppa ut hästarna för att sedan krypa ner under det varm...

Av Nina - 25 januari 2023 19:29


När Libero dog så dog en del av mig. Är svårt att förklara men jag hade under så lång tid svårt att hitta tillbaka och jag har fram till denna jul, två år senare, äntligen hittat hem igen. Jag känner äntligen mig glad över att vara i stallet och har ...

Av Nina - 19 januari 2023 23:04

Känner mig så otroligt nöjd. Det har varit mycket hästaktiviteter för oss den sista tiden. I lördags var båda barnen med på käpphästtävling. I söndags red Hugo lektion och idag fick han både rosett och plakett från det hästbingo han deltagit i under ...

Av Nina - 5 januari 2023 14:25


Idag har Hugo äntligen fått ihop alla bingobrickor till hästbingot. Han har fått fundera på vad han ska hitta på för aktiviteter till varje moment och sedan har han tränat för att klara de olika momenten innan jag filmat dem. Idag skulle det vara en ...

Presentation

Beställ en målning

Målar canvas i olika format. Priserna varierar beroende på storlek. Du väljer själv vilket motiv du vill ha.

 

Prisexempel:

70x90 cm, 2400 kr

50x70 cm, 1900 kr

30x40 cm, 1000 kr

Finns även duk i andra format.

 

Välkommen att höra av dig med din beställning till ninaalina.waara@hotmail.se 

Fråga mig

20 besvarade frågor

Idolbild Fuego och Juan Manuel

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7 8
9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Idolbild

Från Millhorse AB

 

Från Yeguada Vikinga PRE

 


Ovido - Quiz & Flashcards