Min spanjor Dorado

Alla inlägg under januari 2015

Av Nina - 30 januari 2015 18:23

Började min dag med att göra en ny sockerkaka eftersom den jag gjorde i går dog i ugnen då strömavbrottet kom. Hade precis gått runt och suckat över all snö som kommit och mockat en box när min granne plöjde sig in på gården. Vi fikade sockerkaka och hade det mysigt.

Nu är gården skottad och jag har grävt fram hästtransporten.

Tänkte ta en körtur med Cielo men han vägrade komma in och började springa i djupsnön i stället. Runt, runt i hagen. Oj, vad roligt han hade. Jag stod där med grimman i handen. När han väl sprungit klart så var han helt knäckt. Libero också för den delen. Han hängde ju glatt på när Cielo satte fart. Blev med andra ord ingen körtur.

Av Nina - 29 januari 2015 18:52

Drygt. Hade precis ställt in sockerkakan i ugnen när snöstormen bestämde sig för att klippa strömmen. Kotten blev pömsig av mörkret och stearinljusen så han somnade igen trots att han sovit i vagnen i tre timmar. Medan han sov i vagnen så lekte jag med Libero. Blev tvungen att longera uppe på gården då det kommit sådana fasliga mängder med snö under dagen. Å, vad jag längtar till Libero är i form igen, han är verkligen fet just nu och det är mitt fel. För mycket mat och för lite motion. Vi håller i alla fall på att galoppträna på lina och det är lättare sagt än gjort men efter att jag tragglat detta med honom rätt länge nu så börjar det att ge med sig lite. Kunde tyvärr inte ta några bilder då jag måste vara med och allert när han ska galoppera.

Av Nina - 28 januari 2015 14:57

Fick ett samtal från en god vän. Hon hade fastnat på Kunskapskanalen och tittade där på ett program om får. Vet du vad det första ett får tänker på när det vaknar på morgonen? "Vad ska jag hitta på för att ställa till det idag då?" Hon skrattade i telefonen och konstaterade att Cielo är ett får! Jag ler fortfarande när jag tänker på det. Han är nog ett förklätt får. Det svarta fåret.

För övrigt har jag nog sprängt varenda muskel från stortån och upp till hårfästet i och med gårdagens granhämtning. Jag hade ingen ANING om att det fanns så många muskler i en och samma kropp. Nu vet jag det. Kvällen innan detta fyspass hade jag dessutom skottat blötsnö. Det var svettigt värre. Samma person som konstaterat att Cielo är ett får tyckte att jag kunde vara med i TV4s nya program, "Bästa bonden". Hon menade på att jag liksom redan tränat.

Vi har Denna förmiddag spenderat några timmar på babymassage. Underbart skönt om du frågar Hugo. Han njöt i stora drag. Vi tänkte gå på babysången också men gossen blev väldigt trött och somnade. Vi tog en lång promenad och han vaknade precis nu. Babysången är avslutad för dagen.

Av Nina - 27 januari 2015 19:09

Tog ut hästarna tidigt och kröp sedan under täcket ett litet tag till. Samlade energi. Efter att vi käkat frukost tog vi en promenad i det underbara vädret. Hugo somnade på en gång. Pratade med Milla i telefonen hela vägen. När vi väl var hemma igen så mockade jag stallet. Kom på att jag skulle hämta en gran till pojkarna. Klev av från vägen och plopp så gick snön högt upp på benen. Hittade en gran och sågade ner den. När den väl ramlade så insåg jag hur lång den var. Suckade eftersom jag då insåg att den förmodligen skulle vara tung också. I det hade jag helt rätt! För att kunna släpa den med mig så var jag tvungen att vända den. Tänkte först att jag reser den men insåg väldigt snabbt att det kommer inte att hända. Fick dra, slita och rycka för att till slut lyckas få den på rätt köl. Plumsade fram i djupsnön och drog min gran så svetten lackade. Väl uppe på vägen knuffade jag barnvagnen med den ena handen och i den andra hade jag granen. Ju längre jag gick desto längre blev min arm, kändes det som. När jag äntligen var framme vid hagen hade jag blodsmak i munnen och hela kroppen darrade. Pojkarna blev dock väldigt glada. Fick inte med hela granen i bild.

Tog Kotten med mig och gick in. Vi käkade lunch och lekte lite. Kotten blev trött och jag drog på honom ytterkläderna. Bäddade ner honom i vagnen, rykte med mig kapsonen och longerlinan i förbifarten. Parkerade nere vid ridbanan och Cielo anmälde sig att longera först. Eller vet inte vad motionen denna dag egentligen kallas. Att springa i lina. Oseriöst, men fortfarande motion. Här gäller det att passa på och då är alla motionsformen tillåtna :)

Gjorde ett snabbt byte av häst och Libero jobbade. Oj, vad han alltid tar uppgiften seriöst. Det märks så tydligt när man tar ut honom efter lilla C.

40 minuter var hann de få innan Kotten började röra på sig. Släppte tillbaka Libero i hagen. Hämtade in posten och bar in ved. Sedan blev det mys för hela slanten. Nu ska Kotten snart vila igen så vi ska gå ut och packa några höpåsar, bära in mer ved och ta in hästarna. I morgon blir det tidig uppstigning, är babymassage på schemat.

Av Nina - 26 januari 2015 13:11

Tog ut hästarna och mockade stallet innan Henrik åkte i morse. Det är skönt att ha det gjort. En timme senare började det blåsa och sedan kom snön. Matade Kotten och tog det lite lugnt medan vi väntade på farbrorn som skulle hämta bordet och stolarna som jag annonserat. När han varit så klädde vi på oss och gick ut i ovädret. Kotten somnade direkt och jag packade höpåsar för brinnande livet :) Skönt att få bort den öppnade balen innan man måste söka den under snön. Var bara drygt 20 påsar kvar av den så det gick fort. Tänkte ta en promenad men hade inte satt skidorna på vagnen så det gick tungt. Vi gick in i stället. Får ta promenaden på eftermiddagen i stället.

I går red jag på Libero igen. Han var lite mer på tårna men den naturliga förklaringen till det var att jag inte longerat mer än några minuter innan jag hoppade upp. Kunde trava riktigt mycket och kände mig nöjd. När vi bytte varv var han trött och började gå emot. Skrittade runt lite och tränade förståelse av bett, sits och skänkel i stället. Det var helt ok tyckte han. Skönt att vara igång igen. Ska longera lite i kväll. Det är ganska lä på ridbanan så vi kommer inte att blåsa bort. Blöta kommer vi nog däremot att bli.

En annan grej som hände var att moffa kom hit med en stol till Hugo. Han fick prova att sitta vid bordet. Vilken lycka! En helt ny värld öppnade sig och endast en kung kan må bättre.

Av Nina - 24 januari 2015 22:00

Har gjort i ordning i rummet så vi kan vara där och leka i stället för att ha grejer över hela huset. Kommer att bli mysigare och mysigare för varje pryl som hittar sin plats.

Av Nina - 24 januari 2015 13:34

Libero älskar verkligen att bli riden. Och jag, jag älskar verkligen att rida på min älskade häst! Lycka i en liten (men för mig) stor förpackning. Trots att jag ännu är vinglig i kroppen och förmodligen gör honom osäker så gör han sitt bästa.

Av Nina - 22 januari 2015 13:42

Stallet är mockat redan i morse. Kotten vilar. Jag bakar bröd och förbereder samtidigt kvällens bananglass.

Till middag blir det morotssoppa.

Presentation

Beställ en målning

Målar canvas i olika format. Priserna varierar beroende på storlek. Du väljer själv vilket motiv du vill ha.

 

Prisexempel:

70x90 cm, 2400 kr

50x70 cm, 1900 kr

30x40 cm, 1000 kr

Finns även duk i andra format.

 

Välkommen att höra av dig med din beställning till ninaalina.waara@hotmail.se 

Fråga mig

20 besvarade frågor

Idolbild Fuego och Juan Manuel

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7 8 9 10 11
12 13 14
15
16 17
18
19
20
21 22
23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Idolbild

Från Millhorse AB

 

Från Yeguada Vikinga PRE

 


Ovido - Quiz & Flashcards