Min spanjor Dorado

Alla inlägg den 5 februari 2013

Av Nina - 5 februari 2013 22:03

Tänk att här är han ju, lilla Gubben. Med prickar och allt. Såg denna häst för första gången för någon månad sedan och jag kan inte låta bli att förundras över den. Den ser ut som en tavla.

http://andalusitano.com/horses/harlequin-andalucian-dalmatian-horse

Av Nina - 5 februari 2013 20:41

Att välja sadel är en djungel, det har nog nästan alla förstått. Jag var före jul på en föreläsning på Strömsholm. Där pratade de om sadlar, vad sadlar bidrar med och vad de sätter för käppar i hjulen för häst och ryttare. De pratade om tryckfördelare och vilken sadel som passar hästens rygg bäst. De pratade bom eller bomfritt. Långa och korta ryggar och vad man behöver tänka på. Jag lärde mig massor. Det som jag blev mest glatt överraskad över var vilken bra tryckfördelare ett renskinn är (det bästa enligt forskningen). Då var dock inte fårskinn testat.

Det som överraskade mig minst var bomlösa sadlar och vilket tryck de ger. Det är inte positivt. De ger ett tryck direkt under ryttaren medan en sadel med bom fördelar trycket.

Vet inte om jag lärde mig någonting direkt nytt. Den föreläsning som handlade om bettsling var för min del mer intressant. Men samtidigt är det förstås bra om sadelredogörelsen inte kändes främmande. Det betyder att jag inte är helt bakom...

När det kommer till att välja sadel så finns det otroligt många tankar och idéer. Det viktigaste av allt är att våga ta hjälp av de som har detta som sitt yrke. Jag har i tidigare inlägg skrivit om hovvård och hovslagare vid ett flertal tillfällen, nu vill jag slå ett slag för sadelutprovarna de heter väl så?). De hjälper både ryttare och häst.

Av Nina - 5 februari 2013 06:13

Jag hade siktet inställd på en liten vit spanjor men jag fick ett mejl i natt som talade om att han blivit såld. Känns supertråkigt. Hade så gärna viljat ha denna häst. Ja, ja sådant är livet. Man kan inte få allt man pekar på.

Presentation

Beställ en målning

Målar canvas i olika format. Priserna varierar beroende på storlek. Du väljer själv vilket motiv du vill ha.

 

Prisexempel:

70x90 cm, 2400 kr

50x70 cm, 1900 kr

30x40 cm, 1000 kr

Finns även duk i andra format.

 

Välkommen att höra av dig med din beställning till ninaalina.waara@hotmail.se 

Fråga mig

20 besvarade frågor

Idolbild Fuego och Juan Manuel

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Idolbild

Från Millhorse AB

 

Från Yeguada Vikinga PRE

 


Ovido - Quiz & Flashcards