Min spanjor Dorado

Alla inlägg den 8 maj 2010

Av Nina - 8 maj 2010 12:17

Detta inlägg ska handla om hur Dorado nu ska kureras för att komma tillbaka till ursprungsstadiet. Att bli samma underbara ridhäst med god bakbensaktivitet. Att ännu en gång bli en häst som bär vikt, vågar slappna av och tro på att det inte kommer att göra ont. 


Dorado visade en tydlig hälta i båda bakbenen och fick sprutas i båda bakhaserna på kliniken i torsdags. Han står nu på boxvila i tre dagar. I morgon får han gå ut i hagen igen. Han är så rolig för han bryr sig inte om att han får stå inne. Orsaken till att han måste stå på box är att han blivit behandlad i lederna, det finns en viss infektionsrisk. Han äter smärtstillande nu och kommer att göra det i tio dagar. Jag måste kolla tempen på honom i tio dagar. Han ska vänjas in på Back on Track hasskydd. Köpte dem på plats och tog på dem för första gången redan i torsdags.


  


I morgon, söndag ska jag börja med det träningsschema som jag fick med mig. 3-4 dagar per vecka ska jag tömköra honom i 30 minuter. Detta ska ske i skritt på en stoor volt. Jag kommer dock att vara lite i skogen också eftersom det kan bli lite väl tråkigt att bara gå runt runt. Jag skulle bara dö om jag var tvungen att göra så. Anledningen till att detta ska ske på en volt är att jag ska knäppa tömmarna i en av de lägre ringarna i longergjorden så han blir låg i formen (det har han dock inget problem med), voltarbetet kommer in när jag ska lägga den yttre tömmen runt bakdelen så jag får igång bakdelsaktiviteten. Funderar dock på att hitta på något patent till en Pessoasele. Har nämligen ingen och kollade lite på nätet, de är rätt så dyra att köpa. Har konstaterat att de inte är så svåra att göra själv, bara att mäta, köpa rep och spännen sedan knyta ihop alltihopa. Är det någonting som jag är bra på så är det att komma på egna patent. Om jag fixar en sådan så kan jag tömköra även på andra ställen än på volten. Då kommer selen att hjälpa till med bakdelen. Är det dock någon som har en begagnad Pessoasele att sälja så hör av dig!


2 gånger per vecka ska jag skritta ut i skogen i ca 60 minuter. Det passar perfekt för skogsvägar har vi gott om. Han ska helst skritta på stigar med sten och lite rötter så han får lyfta ordentigt på benen. Det funkar också bra för stigar i skogen finns även det gott om.


Detta ska jag göra i tre veckor. Sedan blir det återbesök på fredag 28 maj. Då ska jag visa hur träningen gått. Han får då även sin andra dos av kortison och tuppkam. Hoppas han blir bra sedan eftersom vår resa hem till Kalix närmar sig.


    

Presentation

Beställ en målning

Målar canvas i olika format. Priserna varierar beroende på storlek. Du väljer själv vilket motiv du vill ha.

 

Prisexempel:

70x90 cm, 2400 kr

50x70 cm, 1900 kr

30x40 cm, 1000 kr

Finns även duk i andra format.

 

Välkommen att höra av dig med din beställning till ninaalina.waara@hotmail.se 

Fråga mig

20 besvarade frågor

Idolbild Fuego och Juan Manuel

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Idolbild

Från Millhorse AB

 

Från Yeguada Vikinga PRE

 


Ovido - Quiz & Flashcards