Min spanjor Dorado

Direktlänk till inlägg 31 januari 2011

Även spanska sagor har ett slut...

Av Nina - 31 januari 2011 16:00

Du är en saga för god för att vara sann,
det är en saga i sig att vi funnit varann.
Vi kunde lika gärna
aldrig nånsin mötts.
Eller var vårt möte
redan bestämt långt innan vi fötts?
Vem vet, inte du.
Vem vet, inte jag.
Vi vet ingenting nu
vi vet inget idag.
/Lisa Ekdahl
Visste redan när jag fick Dorado att han var för bra för att vara sann. Detta är ett blogginlägg som jag egentligen inte vill skriva, men jag vet att det är många som gärna vill veta så jag gör detta för er.
Fick åka tillbaka till kliniken idag. Dorado är halt på vänster bak igen. Jag fick även min efterlängtade halsröntgen. Den visade först ingenting, men när man tittade lite närmare så visade den att det finns artros mellan Dorados kotor. Inte mycket men alldeles nog för att ställa till det för honom. Veterinären berättade att artros kommer i skov, att han kan vara ok i någon vecka och sedan kommer nästa skov. Dessa kommer att bli fler och fler. Och varje gång de kommer så blir det värre. Om det är orsaken till att han ramlar är svårt att säga men inte omöjligt.
Veterinären skulle ringa försäkringsbolaget och förklara situationen. Jag hoppas på att det är stopp här, jag vill inte utsätta honom för fler undersökningar nu. Nu vet jag vad det är som är fel på min häst. Det var ju det jag ville. De var tre veterinärer som kollade på plåtarna och alla såg de samma sak. De valde att inte gå in och behandla genom att ge honom kortisonsprutor, det är behandlat förut och han har inte blivit bättre. Det känns otroligt tröstlöst men jag har länge känt att det är någonting väldigt galet. En frisk häst ramlar inte omkull när man rider, inte heller när man longerar eller tömkör.
Just nu är allt kaos i huvudet och jag orkar inte tänka. Han ska nu äta Fenylbutazon i 10 dagar för att se hans reaktion. Om han blir bättre eller sämre, på så sätt ska man få en uppfattning om omfattningen av alltsammans. Då vet jag även vad som kommer att vara nästa steg i behandlingen.


 
 
Ingen bild

Annie o Bandi

31 januari 2011 16:26

åh kära hjärtanes!
vad kan man skriva, det finns så mycket man vill trösta med, men det finns inget medr än, du finns i mina tankar.
Dorado kan skatta sig lycklig som hamnade hos dej Nina, alla ser inte det du ser utan hävdar att det är annat i huvudet när veterinärerna inte kan finna något fel, inte heller alla sliter som djur för att få sina hästar totalt genomgågna
det tröstar inte men du ska ha heder av det du gjort för Dorado.
tröstkramar
Annie o Bandi

Nina

31 januari 2011 16:45

Tack Annie! Dina ord värmer.

Kram/Nina

 
Ann-Britt

Ann-Britt

31 januari 2011 17:29

Jag får kalla kårar längs ryggen känner jag, men han har verkligen tur som är hos dig. Kram från Skåne

http://www.gustavsborgpre.bloggplatsen.se

 
Johan

Johan

31 januari 2011 17:37

Har inga ord att säga, jag är skitdålig på sånt, men jag tänker på dig och Dorado och skickar dig tusen virtuella kramar, det tror jag du kan behöva.

http://www.godisgris.se

 
Ingen bild

Ulla

31 januari 2011 18:53

Åh, vilket tråkigt besked:-(! Men det måste ändå vara skönt att få veta, antar jag. Vet inte vad jag ska säga mer än att jag känner med dig!

 
Ingen bild

Anette

31 januari 2011 19:02

Ja Nina, svårt att skriva nåt som låter vettigt men jag håller med Annie. Tur att det var du som Dorado fick som ägare, en som står på sig och inte ger sig. Förstår att allt e kaos, måste ändå kännas skönt att få reda på vad felet är - förtvivlat svårt att det kanske inte går att göra så mycket ;( En kram via ord är väl inte det bästa men du vet i alla fall att vi tänker på dig, Kram!

 
Ingen bild

Christine

31 januari 2011 20:52

Det var tråkigt, måste kännas förjävligt:(

 
Evisen

Evisen

31 januari 2011 21:15

Det rullar stora tårar när jag läser... Vet inte vad jag ska skriva men jag vet vad du känner och och tänker på dig. Många kramar/Evisen

http://www.metrobloggen.se/evisen

 
Anne-Lie

Anne-Lie

1 februari 2011 08:30

Åhh fyy men bra att få veta vad som var fel. Du har kämpat tappert! Varma tankar från Mackan och mig.

http://macumba.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Ulrika och Daniel

1 februari 2011 17:39

Sänder våra varmaste tröstekramar till dig. Vet ju att underbara Dorado är ditt allt. All heder till dig som kämpat med att få en diagnos.Stora kramar igen!/Ulrika och Daniel

 
Natalie

Natalie

1 februari 2011 19:48

Åh nej så sorgligt att läsa. Du har dock kämpat på länge nu! Jag förstår dig precis om du till slut väljer att säga stopp.
Kram!

http://colina.bloggplatsen.se

 
Marianne

Marianne

3 februari 2011 16:34

Jag har varit med om en liknande historia. Jag kämpade i tre år med min arab. Han snubblade och föll också. Det är hemskt. Jag känner med dig.

http://www.seglinge.nu

Nina

3 februari 2011 16:44

Å, vad bra att just du ramlade in på min blogg. Det är otroligt skönt att höra att jag inte är ensam om detta problem. Ibland känner man sig rätt unik, trots att man inte vill det. Du har förmodligen räddat min kväll.

 
Ingen bild

Nina

3 februari 2011 16:48

Tack för alla snälla kommentarer. De värmer otroligt i detta, för både mig och Dorado, förvirrade stadium.

 
Ingen bild

jossan

4 februari 2011 01:19

åh nej vad tråkigt!
Hemskt att kanske behöva förlora sin vän men skönt att du har fått reda på vad felet är.
Han hade inte kunnat ha en bättre matte!
kramar!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nina - 4 april 2023 19:46


Idag fick vi äntligen ett genombrott, Cielo och jag. Från marken dock, men äntligen förstod mitt tuffetåg att det mesta vi gör blir bättre om vi tar ner tempot en aning. Det svåraste jag försökt mig på är att försöka få oss båda att tänka om. Att län...

Av Nina - 27 januari 2023 19:03


Det är fredag och -4 grader ute. Är strax på väg ut i stallet. Underbara fredag. Är någonting speciellt med att veta att jag inte behöver stiga upp och åka iväg i morgon. Jag kan stiga upp och släppa ut hästarna för att sedan krypa ner under det varm...

Av Nina - 25 januari 2023 19:29


När Libero dog så dog en del av mig. Är svårt att förklara men jag hade under så lång tid svårt att hitta tillbaka och jag har fram till denna jul, två år senare, äntligen hittat hem igen. Jag känner äntligen mig glad över att vara i stallet och har ...

Av Nina - 19 januari 2023 23:04

Känner mig så otroligt nöjd. Det har varit mycket hästaktiviteter för oss den sista tiden. I lördags var båda barnen med på käpphästtävling. I söndags red Hugo lektion och idag fick han både rosett och plakett från det hästbingo han deltagit i under ...

Av Nina - 5 januari 2023 14:25


Idag har Hugo äntligen fått ihop alla bingobrickor till hästbingot. Han har fått fundera på vad han ska hitta på för aktiviteter till varje moment och sedan har han tränat för att klara de olika momenten innan jag filmat dem. Idag skulle det vara en ...

Presentation

Beställ en målning

Målar canvas i olika format. Priserna varierar beroende på storlek. Du väljer själv vilket motiv du vill ha.

 

Prisexempel:

70x90 cm, 2400 kr

50x70 cm, 1900 kr

30x40 cm, 1000 kr

Finns även duk i andra format.

 

Välkommen att höra av dig med din beställning till ninaalina.waara@hotmail.se 

Fråga mig

20 besvarade frågor

Idolbild Fuego och Juan Manuel

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Idolbild

Från Millhorse AB

 

Från Yeguada Vikinga PRE

 


Ovido - Quiz & Flashcards