Min spanjor Dorado

Alla inlägg den 19 juni 2013

Av Nina - 19 juni 2013 20:16

Nu är klockan åtta. Jag har fixat med massor av saker. Mest stolt är jag över att jag trots strålande sol drog på mig målarkläderna och bestämde mig för att påbörja målningen av väggarna i vardagsrummet. Har kommit genom halva. Det känns som en lottovinst. Det ska bli så skönt när det är klart. Ser verkligen fram emot att äntligen få allt på plats men mest av allt ser jag fram emot att få göra den målning av Libero, Cielo och Emme som jag bestämt ska pryda hela den ena väggen. Hoppas verkligen att den blir precis så som jag målat upp den i mitt huvud. Funderar även på att göra två målningar till men jag har inte bestämt mig ännu. Det måste vara en av de bästa sakerna med att bo i hus, man han måla precis vad man känner för på sina EGNA väggar. Inte behöver man bry sig om att återställa vid ev. flytt heller.

För att komma ut och få lite friskluft bestämde jag mig för att prova pappas nya grästrimmer. Vilken bra grej. Jag gasade och gasade och vips så blev det så snyggt på gården. Nu har jag dock gräs och målarfärg precis överallt så en skrubbning skulle vara på sin plats ;)

I morse hörde jag på radio. Tobbe var med. Han berättade om frihetsdressyr och jag kände mig lite inspirerad. Jobbade en hel del med detta med i ridhuset när Cielo och jag bodde i Västerås. Måste ta upp det igen när vi får klart vår nya ridbana.

?It was in America that horses first roamed. A million years before the birth of man, they grazed the vast plains of wiry grass and crossed to other continents over bridges of rock soon severed by retreating ice. They first knew man as the hunted knows the hunter, for long before he saw them as a means to killing other beasts, man killed them for their meat.

Paintings on the walls of caves showed how. Lions and bears would turn and fight and that was the moment men speared them. But the horse was a creature of flight not fight and, with a simple deadly logic, the hunter used flight to destroy it. Whole herds were driven hurtling headlong to their deaths from the tops of cliffs. Deposits of their broken bones bore testimony. And though later he came pretending friendship, the alliance with man would ever be but fragile, for the fear he'd struck into their hearts was too deep to be dislodged.

Since that neolithic moment when first a horse was haltered, there were those among men who understood this.

They could see into the creature's soul and soothe the wounds they found there. Often they were seen as witches and perhaps they were. Some wrought their magic with the bleached bones of toads, plucked from moonlit streams. Others, it was said, could with but a glance root the hooves of a working team to the earth they plowed. There were gypsies and showmen, shamans and charlatans. And those who truly had the gift were wont to guard it wisely, for it was said that he who drove the devil out, might also drive him in. The owner of a horse you calmed might shake your hand then dance around the flames while they burned you in the village square.

For secrets uttered softly into pricked and troubles ears, these men were known as Whisperers.?

-Nicholas Evans-The Horsewhisperer

Av Nina - 19 juni 2013 08:41

I går träffade jag en kusin som jag inte träffat sedan jag var liten. Hon bor i Stockholm men är mycket äldre än mig så den naturliga kontakten har inte funnits. Att träffa henne nu när jag är äldre, var helt annat. Det var en supertrevlig kväll hemma hos min faster. Vi åt och fikade medan min andra kusin slavade ute på ängen för att slå gräs till mina hästar ;) Nä, han slavade inte. Ansåg bara att de skulle få lite annat än hö.

Dagen har rullat igång. Pojkarna var lika trötta idag trots att jag lät dem sova till kvart över sju. Det var ingen i mitt stall som var det minsta sugen på att gå ut. Förstår inte hur jag vant dem? Helt snurrigt. Libero vätskar lite från skapet men verkar inte ha ont och han är helt normal i temp. Det är nog bra att han får vara ute och röra på sig några timmar i alla fall.

Mina nya brillor.

Presentation

Beställ en målning

Målar canvas i olika format. Priserna varierar beroende på storlek. Du väljer själv vilket motiv du vill ha.

 

Prisexempel:

70x90 cm, 2400 kr

50x70 cm, 1900 kr

30x40 cm, 1000 kr

Finns även duk i andra format.

 

Välkommen att höra av dig med din beställning till ninaalina.waara@hotmail.se 

Fråga mig

20 besvarade frågor

Idolbild Fuego och Juan Manuel

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4 5 6 7
8
9
10
11 12 13
14
15 16
17
18 19 20
21
22 23
24
25
26 27
28
29 30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Idolbild

Från Millhorse AB

 

Från Yeguada Vikinga PRE

 


Ovido - Quiz & Flashcards