Min spanjor Dorado

Alla inlägg under april 2015

Av Nina - 24 april 2015 14:42

I går longerade jag Cielo. Värmde först upp honom i 20 min, sedan plockade jag fram bommar och ett litet hinder så han fick leka lite. Oj, vad nöjd han blev! Hugo som somnat i vagnen när vi var på promenad bara sov och sov så jag hann motionera, dra bort löshår från Cielos enorma vinterpäls och duscha honom. När jag var klar började Hugo gnälla så jag ställde in Cielo i boxen och gick ut för att söva gossen. När jag kom tillbaka så var det full fart på ponnyn. Han rullade, varv på varv. Å, vad bra han hade det!

Av Nina - 22 april 2015 15:07

Var med och tävlade om en bok och jag vann. Har länge tänkt köpa den här boken på Adlibris men det har inte blivit. Nu är den här. Superfin!

[Bild]

Av Nina - 22 april 2015 09:18

Jag bestämde mig för att googla lite. Möttes av detta fina foto när jag skulle gå in och läsa på ANCCE Suecia. Fick titta en extra gång. Det är ju min Libero! Annes bild fick pryda förstasidan. Mitt hjärta klappade lite extra och jag kände mig rörd. Min fina Libero. Min omslagspojke.

Av Nina - 21 april 2015 21:48

Jag är som en ny människa. Sjukgymnasten lyckades. Ryggen är i topptrim. 20 minuter av elstötar, lite laser och sedan en korrigering av bäcken samt räta ut ett antal låsningar. Plötsligt kunde jag gå rakryggad ut genom dörren. Härligt!

Åkte iväg och handlade. När jag kom hem och hade packat ner Kotten i vagnen för att middagsfodra hästarna så såg jag att det var någonting skumt. Cielo stod i Liberos sjukhage! Hur gick det till? Svaret fick jag när jag kom dit. Cielo hade fixat staketet och släppt ut Libero, sedan var det fritt fram att äta hans hö. Lycka till med den bantningen. Grr.

Longerade Cielo. Han var en aning vild och blöt i svett när vi var färdiga. Svampade honom med vatten och han blev ren och jag fick bort mängder med hår. Groomade Libero och även där rasade vinterpälsen. Gav dem b-vitaminer, groddolja och linfröolja. Nöjda pojkar fick sin kvällsmat.

Av Nina - 21 april 2015 08:33

730 kg! Mina ögon fladdrade över pappret från operation. Hur är det möjligt? Tittade på hästen. Jo, det är möjligt. Han är fet. Veterinären stod med måttbandet. Visade noggrant hur jag skulle mäta. Pratade långsamt så jag verkligen skulle förstå. Han rekommenderade att min häst behöver gå ner 150 kg i vikt. Då har jag en häst för så många år framöver. Jag blev inte arg eller tog det personligt. Jag vet att min häst är överviktig. Han har liksom varit det hela tiden. Ingen ursäkt, men dåligt att jag inte ansträngt mig mer för att banta honom. Han bad mig plocka bort allt kraftfoder. Jag log, för någonting sådant ger vi inte i vårt stall. Bara mineraler och vitaminer. Det var helt ok. Jag fick måttbandet med mig i en fin rosa papperspåse och jag lovade att banta hästen. För jag vill ju ha honom kvar. Han är min klenod.

Jag har sett att Libero tappar vikt, han har nämligen ätit väldigt dåligt när han fått penicillinet. Jag har gett mig på att han ska bli perfekt i hullet. När jag mätte honom i går vägde han 635 kg. Men eftersom vågen säger sanningen och måttbandet bara ger en ungefärlig vikt så ska man lägga på 50kg. Så Libero väger alltså 685 kg nu. Det är skillnad nu mot för snart tre veckor sedan. Och det är utan motion. Blir bättre nu när han kan sättas igång.

Hade ut honom på lina i går. Det gick bra. Han var pigg men lyssnade lydigt på mig. Han är ännu HALTFRI! Jippi! Är så glad!

Drog av skorna på Cielo, kanske provar att släppa ihop dem igen. Bara någon timme på eftermiddagen för att kolla hur det går.


Cielo, han är problem två och tre. Vikten för det första. Han ser helt ok ut. Den svarta färgen lurar ögat så honom MÅSTE man mäta. Han har jag kört för fullt nu när Libero inte får vara igång. Han har dock gått upp i vikt. Men det kan ha att göra med att höet som Libero lämnar äter han. Han står på knä, ligger halvvägs in i hans lilla hage. Han gör allt för att få det som ingen annan vill ha. Cielo väger 651 kg enligt måttbandet. Men då måste jag lägga på 50 kg och vips så är han nästan i samma klass som Libero var i när jag lämnade honom på kliniken i Finland. Cielo får jag lägga i en högre växel på. När jag släppte ut honom i hagen i morse så tittade jag lite bekymrat på honom. Min fina häst. Jaja, vi behöver nog banta allesammans. Ja, kanske inte Hugo. Men resten. Får nog väga hunden också. Hur många av er har ställt er häst på en våg? Cielo vägde 271 kg som föl när han var in på Strömsholm. De väger så mycket mer än man tror.

När jag tog in Cielo från hagen såg han ut så här i benet:

Dubbelsuck. Tog med honom ut för att kolla så han inte var halt. Det var han inte. Blev inte förvånad, han är aldrig halt. Hur skadad eller sparkad på han än blir så haltar han aldrig. Han är en riktig hårding ;) En Rambo. Fast med mjukare mage. Lade på ett rejält lager med kyllera och i morse såg det bättre ut.

Nu ska vi fixa lite här hemma, göra oss redo för att handla och besöka sjukgymnasten för att jag ska få mina elstötar. Känns så skönt att räddningen är nära.

Av Nina - 20 april 2015 14:46

Libero fick sista kuren med penicillin i går kväll. Skönt att det äntligen är klart. Har varit intensiva veckor och jag ser fram emot att kunna slappna av, att inte behöva oroa mig så för honom.

Cielos nya sele är på väg. Jag har köpt en brun remsele. Han kommer att bli så fin. Det var en kvinna som kontaktade mig då jag efterlyst en remsele. Observerade att han vuxit ur sitt Novabett när jag skulle ut och köra i förrgår. Har nu införskaffat ett nytt, 12,5 cm. Har satt det på hans nya bruna träns. Han kommer att bli så stilig i brunt! Ja, nu är Cielos utrustning tiptop. Känns skönt. Nu när jag investerat så i honom. En rockard, ny sele, nytt träns och bytt bett. Härligt! Ja, jag har ju dessutom investerat i en ny säkerhetsväst så jag kan rida på honom. Har dock drabbats av ett fruktansvärt ryggont så jag har inte kunnat kliva upp på honom på en vecka. Har dock kunnat köra och det är ju bra! I morgon ska jag till sjukgymnasten och få elbehandling. Brukade få det i Västerås och då höll det sig i schakt.

I morse fick jag ett mejl. Ett mejl som gjorde mig väldigt glad. Jag hade vunnit tävlingen om en bok som heter "Året runt på Gustavsborg". Ser verkligen fram emot att få den boken i min hand. Har länge tänkt beställa den på Adlibris men det har inte blivit av :/ Så jag känner mig väldigt nöjd. Återkommer när den dimper ner i min låda.

Av Nina - 18 april 2015 17:22

Cielo fick sig en riktig urladdning i morse. Har inte kört på två dagar och han var PIGG. Dessutom är vårfloden igång och dikena svämmar över med vatten. Läskigt och fungerar som en naturlig broms på en överilad ponny :D När jag kom till bron så forsade vattnet på för fullt. Han satte i bromsen och tänkte vägra. Hade dock med mig ett grimskaft så jag klev av och tog honom med mig förbi det hemska vattnet som störtade under betongplattan. Då kom han snällt med. Bakom oss dök det upp en traktor med snökedjor. Den var också läskig. Fick chauffören att ta in farten och traktorn kunde passera förbi en helt avslappnad häst. Hoppade i vagnen och full fart igen. Han laddade uppför backen och det sprutade hår från honom. Släpper allt på en gång nu känns det som. Jag är ännu en gång imponerad av min fina häst. Det är så häftigt att sitta bakom honom när han spänner hela kroppen i en båge och bara jobbar på. Han är ärlig och bara superfin. Var dessutom underbart att komma ut i solskenet!

Presentation

Beställ en målning

Målar canvas i olika format. Priserna varierar beroende på storlek. Du väljer själv vilket motiv du vill ha.

 

Prisexempel:

70x90 cm, 2400 kr

50x70 cm, 1900 kr

30x40 cm, 1000 kr

Finns även duk i andra format.

 

Välkommen att höra av dig med din beställning till ninaalina.waara@hotmail.se 

Fråga mig

20 besvarade frågor

Idolbild Fuego och Juan Manuel

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18
19
20 21 22
23
24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Idolbild

Från Millhorse AB

 

Från Yeguada Vikinga PRE

 


Ovido - Quiz & Flashcards