Min spanjor Dorado

Alla inlägg den 11 maj 2015

Av Nina - 11 maj 2015 20:55

Det går att tömkörningslongera Libero! Var en tuff start men jag backade inte. Lät honom flippa, kasta sig runt, bli stressad och orolig. Visste att det ger sig. Gav inte upp, som jag gjorde förra sommaren. Då var jag dock höggravid och vågade inte riktigt krångla med honom. Idag tog jag på mig hjälmen och tog tjuren i hornen. Libero måste lära sig bettets inverkan. Han har så svårt att acceptera att det finns en chaufför som ska bestämma åt vilket håll man ska. Longering är bra. Enkelt. Bara att följa spåret runt, runt. Det är hans grej. Men någon gång måste man våga utmana sig själv. Och det gjorde han idag. Han var så stolt när han gick där varv på varv. Började först med att leda honom med ena handen på tömmen och med den andra handen styrde jag båda tömmarna. Så fort jag släppte handen från den hållande handen så fick han panik. Han gillar inte att jag lämnar honom lite åt sitt öde. Jag gick nära, nära och då kändes det tryggt. Vågade börja ta i tömmarna, ge stöd. Han reagerade positivt. Tills det smällde och han blev helt galen. Denna gång stod jag inte handfallen som jag gjorde förra sommaren. Då stod jag med tjockmagen i vägen. Nu kunde jag komma åt honom. Och han vågade tillslut lyssna på mig. När jag kände att han var tryggare så släppte jag ut lite åt gången. Fortsatte att gå bredvid honom. Ge mitt stöd. När jag var nöjd så bytte jag varv. Det gick lättare i det varvet och plötsligt var han helt avslappnad. Jag släppte ut mer och mer och plötsligt hände det! Han gick runt mig varv på varv och vågade lita på sig själv! Han förstod tygel(töm)tagen och jag kände hur han lyssnade och samarbetade. Lycka! Tänk vilken kick det är när man bara får en sådan skatt att landa i händerna på en. Synd bara att han var så smutsig, tråkbilder. Har varit supervarmt och soligt idag och han har rullat sig varv på varv i hagen. Såg det med egna ögon när jag longerade Cielo i morse.

Hugo har denna dag blivit undervisad av Emme över Skype hur man borstar tänderna. Det behövdes eftersom han har fått sin första tand och behöver börja borsta den. Nu hoppas vi att han förstått hur man ska göra :) Lilleman somnade strax efter sju och då stod jag helt handfallen. Blev en hel timme längre att leka med hästarna.

Vi har varit ute nästan hela dagen. Har varit otroligt varmt. Cielo tyckte att det var djurplågeri att motionera i värmen. Man måste ju tänka på figuren. Vore hemskt att tappa några kilon. I morgon ska han få tömköra. Ska bygga lite bana till honom. Då blir han nog nöjd. Om det inte blir spöregn. Det drog ihop sig ordentligt nu på kvällen och började regna när jag gick från stallet. Blåser halv storm och blev skitkallt.

Foton från vår långpromenad. Det kommer brutala mängder med vatten nu och ängarna runt forsen är helt översvämmade.

Presentation

Beställ en målning

Målar canvas i olika format. Priserna varierar beroende på storlek. Du väljer själv vilket motiv du vill ha.

 

Prisexempel:

70x90 cm, 2400 kr

50x70 cm, 1900 kr

30x40 cm, 1000 kr

Finns även duk i andra format.

 

Välkommen att höra av dig med din beställning till ninaalina.waara@hotmail.se 

Fråga mig

20 besvarade frågor

Idolbild Fuego och Juan Manuel

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23 24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Idolbild

Från Millhorse AB

 

Från Yeguada Vikinga PRE

 


Ovido - Quiz & Flashcards