Min spanjor Dorado

Alla inlägg den 20 juli 2010

Av Nina - 20 juli 2010 20:06

Nu börjar det äntligen att hända lite. Fick mitt efterlängtade samtal från Strömsholm nu på kvällsidan. Dorado skall behandlas för fästingburna sjukdomar även om inte proverna visar någonting. Eftersom proverna bara ger utslag i akuta skeden så vill de ha honom behandlad och klar för detta innan han kommer hem igen. Då skall han in till Strömsholm och där ska det göra balans- och rörelsetest. Han kommer även att få genomgå en röntgen av halskotpelaren. Detta verkar dock vara avancerat, han skulle sövas tyckte jag hon sa. Det skulle sprutas in kontrastvätska för att de skulle kunna se vart det skulle kunna vara förträningar. Nu är bollen verkligen i rullning och det känns skönt att Dorado kommer få den hjälp han förtjänar. Känns skönt att bli tagen på allvar.

Av Nina - 20 juli 2010 11:38

Äntligen börjar det hända lite saker. Ringde Distriktsveterinärerna. De var ut i morse och tog borrelia och ehrlichiaprover på Dorado. Det känns bra att det händer någonting i alla fall. Tog i går kontakt med en kiropraktiker, hon var dock inte så pigg på att göra någonting innan det är taget en röntgen på halskotpelaren. Förstår henne. Med de skumma symptomen som Dorado faktiskt har så skulle inte jag heller vilja börja klämma på honom. Ringde Strömsholm i går morse för att få hjälp med vad jag ska göra nu, de skulle återkomma. Väntar ännu.


Har analyserat och tänkt igenom hur Dorado visar vad det är som är fel. Sammanfattar lite av vad jag kommit fram till så jag har det kvar. Vill ha det på pränt.


  • Halt i båda bak, en hälta som är behandlad. Återkommer.
  • Dålig energi och har väldigt svagt påskjut bak. Verkar vara rörelsen uppåt framåt som är svårast.
  • Har tappat framåtbjudningen.
  • Snubblar (både med och utan ryttare).
  • Ramlar.
  • När man leder honom så ser man tydligt att han inte tar steget med frambenen "klart", gräver ner tån i marken.
  • Svårt att ställa sig vänster, förböjer sig i höger.
  • Känns som att han har nackspärr ibland.
  • Hård i munnen, biter tag i bettet.
  • Har varit het/överilad, vill nu inte öka tempot.
  • Innan jag nu ställde av honom så var han lugn och avslappnad i ridningen. Arbetade med ryggen. Då slog hältan till igen.
  • Reagerar när man trycker honom ovanför frambenet på vänster sida.
  • Sväller ordentligt varje natt på vänster bakben.
  • Växlar konstant bakben att vila på när han står på box.

Lördag 10 juli

Snubblar upprepade gånger i hagen. Började även snubbla när jag red. Länger inte steget, trampar av för snabbt. Varningsklockorna ringer, vet att någonting är på gång när han snubblar.


Tisdag 13 juli

Ramlade handlöst i backen när jag red.


Onsdag 14 juli

Halt på båda bak.



Presentation

Beställ en målning

Målar canvas i olika format. Priserna varierar beroende på storlek. Du väljer själv vilket motiv du vill ha.

 

Prisexempel:

70x90 cm, 2400 kr

50x70 cm, 1900 kr

30x40 cm, 1000 kr

Finns även duk i andra format.

 

Välkommen att höra av dig med din beställning till ninaalina.waara@hotmail.se 

Fråga mig

20 besvarade frågor

Idolbild Fuego och Juan Manuel

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Idolbild

Från Millhorse AB

 

Från Yeguada Vikinga PRE

 


Ovido - Quiz & Flashcards