Min spanjor Dorado

Alla inlägg den 1 februari 2010

Av Nina - 1 februari 2010 20:28

Jag var på Coop och handlade lite Bullens pilsnerkorv när jag hittade boken "Hjärtat får inga rynkor" av Mark Levengood. Jag älskar Mark! När jag var yngre så hade Mark ett eget program på tv som hette "Mark och Pepsodent". Pepsodent var en liten vit kanin som var helt otroligt söt. Tror bestämt att Mark var min första riktiga kärlek. När jag sedan blev lite äldre så förstod jag att jag inte hade någon direkt chans att få min kärlek besvarad. Jag har dock hittat ett sätt att få fortsätta leva med honom. Jag köper hans böcker. På så sätt får jag ta del av hans liv. Synd bara att Mark inte läser min blogg och får möjligheten att ta del av mitt liv på samma sätt. Han skulle säkert tycka att jag var en toppentjej.


Har lyckats köpa alla fyra böcker som Mark skrivit och jag rekommenderar dem till alla de underbara människor som vill läsa en bok med ett leende på läpparna. "Gamla tanter lägger inte ägg", "Gud som haver barnen kär har du någon ull", "Sucka mitt hjärta men brist dock ej" och nu den senaste "Hjärtat får inga rynkor". Även om du kanske inte tagit del av dessa böcker så vill jag säga att hela min kväll är nu i alla fall räddad.


Mark har i ett av sina kapitel skrivit:

"Visste ni att samerna har 45 ord för 'snö'. Visste ni att jag skiter i vart och ett av dem. För mig räcker det bra med ett. 'Snöhelvete' täcker alla nyanser av eländet, från den knarrigaste skare man skär sig på till den slaskigaste brunsörja som stänker kring bildäcket."


Lilla Mark, du har helt missförstått det här med snö. Du har aldrig fått lära dig hur underbart det är med snö. Tänk på hur vackert det är i Mumindalen när det vita snötäcket lagt sig över dalen. Tänk vad roligt alla barnen tycker att det är med snö. Det är självklart att det ska vara snö när det är vinter.


Jag tror helt enkelt att Mark hade en dålig dag när han skrev detta kapitel i sin bok. Han kanske var tvungen att skotta massvis med snö, halkade och ramlade när han skuttade ut, fick en snöboll i nacken, var tvungen att pulsa genom flera decimeter snö på oplogade vägar på väg till jobbet eller han kanske helt enkelt hade klätt sig för dåligt. För det vet väl alla att "det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder." Tänk på det Mark. Klä dig ordentligt så kommer du börja uppskatta vintern och kanske till och med lära dig några av de ord som samerna använder för att beskriva snö i olika tillstånd. Då skulle du kunna säga att du inte vill gå ut eftersom det är ruhtta. Det betyder isskorpa som skär i benen. Du kommer även veta att du ska gå långt in på trottoaren när det är njáhtso. Det är blötsnö och det är med andra ord den snö som blir brun och stänker mot oss när bilarna kör nära trottoaren. Om du någon gång beger dig ut över en snötäckt äng tänk då på att inte göra som Ronja Rövardotter och fastna med foten i snön. Den snön kallar samerna för dihpput. Se så mycket roligare det är med snö nu bara av att lära sig några få ord som lättar upp den negativa stämningen så många verkar byggt upp kring ordet snö under årets underbara vinter.


  



Presentation

Beställ en målning

Målar canvas i olika format. Priserna varierar beroende på storlek. Du väljer själv vilket motiv du vill ha.

 

Prisexempel:

70x90 cm, 2400 kr

50x70 cm, 1900 kr

30x40 cm, 1000 kr

Finns även duk i andra format.

 

Välkommen att höra av dig med din beställning till ninaalina.waara@hotmail.se 

Fråga mig

20 besvarade frågor

Idolbild Fuego och Juan Manuel

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10
11
12 13 14
15
16
17
18
19 20 21
22 23 24 25
26
27 28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Idolbild

Från Millhorse AB

 

Från Yeguada Vikinga PRE

 


Ovido - Quiz & Flashcards