Min spanjor Dorado

Alla inlägg den 7 april 2013

Av Nina - 7 april 2013 21:31

Kom ner till stallet för att fodra. Två spåniga, trötta och harmoniska hästar väntade på mig. Det var helt lugnt och tyst i stallet. Inte ett höstrå fanns kvar varken i näten eller på golvet. Mina underbara killar. Cielo brydde sig inte om att jag var inne hos Libero och det var så skönt. Vi kunde pyssla på helt för oss själva. Jag mockade, klappade, pussade och bara myste med min älskade Libero. Det är helt sjukt hur mycket jag känner för denna häst. Han ser in i själen på mig när han tittar på mig med sina vänliga ögon. Jag blir helt tagen av hans skönhet och hans kloka uppsyn. Denna kväll var han varken stressad eller orolig. Bara helt lugn. Han stod helt stilla, lös i boxen när jag tog på honom täcket. Han lyfte snällt på hovarna och jag klappade och kliade länge, länge. Han är klok som en bok och jag kan fortfarande inte förstå att han är min. Tänk vad mycket han lär sig, hela tiden. För två veckor sedan kunde han inte gå rakt fram när jag skulle leda honom, han gick bara i cirklar runt mig. Han tryckte sin bog på mig hela tiden. Nu går han snällt bredvid, självklart kommer bogen ibland. Men bara om han tittar för mycket åt höger. Brukar ta tag i honom om jag hinner så det inte blir så. Han var idag inte rädd för staketet när jag skulle släppa in honom i hagen. Han har alla andra dagar stått som förstelnad och darrat när jag dragit igen brädorna. Idag tittade han på mig men var nästan helt avslappnad. På sin vakt, men inte orolig. Han var denna kväll inte heller rädd för höpåsarna när jag tömde in dem till honom. Han reagerade inte.

Jag måste ha de finaste hästarna i hela världen. Vet att många tycker annorlunda, men i mina ögon, är de de bästa. Och det är väl vad som räknas?

Av Nina - 7 april 2013 17:55

I går var jag med mamma till Ikea. De hade nästan ingenting av det som jag behövde :( Hittade dock ett tyg till soffan och bestämde mig i går kväll för att klä om den. Mycket roligare än att ordna toan eller få någon sorts struktur i vardagsrummet. Soffan blev för övrigt väldigt fin :) Känner mig riktigt nöjd!

När vi kom hem käkade vi pizza och jag öppnade presenter ;) Fick två Rörstrand Mon Amie tekoppar av syster och en burk för te av mamma och pappa. Jag har länge, länge tittat på dessa men har varit alldeles för snål för att köpa dem. Så tack snälla familjen :)

Jag fick idag besök av faster och kusin Jessica. De kom också med presenter. Jag älskar verkligen presenter. Fick en blomma, det behövde jag verkligen :) Fick även två skyltar. Den ena hänger nu i mitt kök. Den andra ska hänga i min hall när jag renoverat den.

Av Nina - 7 april 2013 16:59

På morgonen gjorde jag stallet, släppte ut Cielo tidigt. Han fick äta sin frukost ute. Mockade, fixade med Libero och väntade sedan in min kusin och faster som skulle komma på besök.

När de åkte så kom mamma och pappa. Vi hade planerat att tömma resten av morfars grejor som var i stallet samt röja upp utanför stallet. Det var sjukt varmt ute så svetten lackade. Vi fick ut allt och förberedde för att göra uppbindningsplats. Jag måste köpa ringar till kedjorna och sedan är allt klart. Gummimattan är på plats och nu känns det som ett riktigt stall. Libero var hela tiden med och tittade. Han är verkligen en modig häst. Han blev inte rädd för någonting när vi höll på, inte ens när vi drog in gummimattan.

Cielo fick komma in kl.15.30 och Libero fick gå ut. Det var otroligt lugnt när jag kom in med Cielo och Libero var nöjd över att få komma ut och röra på sig. Jag mockade boxen och fixade stallet. Cielo sov hela tiden. Nu har Libero vandrat runt i hagen i 1,5 h och jag ska gå ut och hämta honom. Här på landet finns ingen skrittmaskin, vi löser det genom att släppa ut hästen i hagen i stället. Det fungerar utmärkt när man har en häst som inte riktigt förstår vad en hage är till för. Två nöjda pojkar kommer det att vara i stallet i kväll. Strålande sol och varmt, det tar på krafterna.

Av Nina - 7 april 2013 07:07

Libero hade ingen bra kväll i går. Jag hade Cielo ute i hagen, tog ut Libero och longerade honom. Det gick toppen. Superlugn och hur fin som helst. När vi skulle gå in fick han plötsligt för sig att han inte ska gå in i stallet. Vi tjurade med varandra ett tag. Sedan gav jag upp. Longerade ett tag till och provade en gång till. Han vägrade gå in. Jag gick på honom med pisken och då gick han snällt in och ställde sig i boxen. Tog av honom grejorna, lade på grimman för att förbereda honom på att gå ut när Cielo kommit in. Hämtade Cielo och ställde in honom i boxen. Libero blev helt galen. Han sprang runt i boxen men lugnade sig snabbt när jag sagt åt honom.

Jag gick ut för att fixa höpåsar och hörde inifrån stallet hur han började gnägga och härja igen. Gick in och för att säga åt honom när jag såg hästen hänga med huvud och hals över boxväggen in i Cielos box. Han är redo att betäcka lilla C. Då blev jag vansinnig!

Efter det blev det helt lugnt i stallet. Tog ut Libero i hagen. Han gick snällt bredvid mig och den timmen han var ute var han helt lugn. Resten av kvällen rullade på utan fler missöden.

Presentation

Beställ en målning

Målar canvas i olika format. Priserna varierar beroende på storlek. Du väljer själv vilket motiv du vill ha.

 

Prisexempel:

70x90 cm, 2400 kr

50x70 cm, 1900 kr

30x40 cm, 1000 kr

Finns även duk i andra format.

 

Välkommen att höra av dig med din beställning till ninaalina.waara@hotmail.se 

Fråga mig

20 besvarade frågor

Idolbild Fuego och Juan Manuel

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Idolbild

Från Millhorse AB

 

Från Yeguada Vikinga PRE

 


Ovido - Quiz & Flashcards