Min spanjor Dorado

Direktlänk till inlägg 25 maj 2013

Jantelagens paradis

Av Nina - 25 maj 2013 22:32

Du kanske inte tror det, men Jantelagen har ett paradis på jorden. Jag har sett förbi de som vill prata med min far i stället för med mig om sådant som rör MIN gård. Jag har struntat i att de behöver prata med min far eftersom jag är kvinna och inte vet någonting om skog. Jag har inte brytt mig när folk talat om att det är min pappa som äger gården eftersom en kvinna inte kan orka med en egen gård. En kvinna som dessutom inte har någon man! Jag har inte heller brytt mig när man frågat om min pappa vet att jag skottar ut så här mycket spån från boxarna? Det är helt otroligt hur handikappad en kvinna utan man kan vara.

Jag har aldrig brytt mig om Jantelagen. Tills idag. För idag drabbade den mig. Man ska tänka sig för. Inte ha för dyra hästar. Inte ha för snygga bilar och inte, absolut inte vara kvinna och ensam äga en jordbruksfastighet!

Sitter här i Jantelagens paradis. Jag varken vill, kan eller orkar berätta vad som hänt. Med en klump i magen och många tårar har jag tacklat denna dag. Med en vänlig kram från min kusin, uppmuntande ord från min morbror i Skåne, fika av min faster, ofantligt mycket stöd och hjälp av mina föräldrar och av Liberos vänliga uppsyn har jag tagit mig igenom dagen. Jag vet inte under hur lång tid jag kommer att ha det tufft. Kan vara allt ifrån en vecka, till några månader, eller år. Beror på hur lång tid allt tar och när jag ska komma på fötter efter denna käftsmäll. En käftsmäll som är bland det värsta som hänt mig.

 
 
Ingen bild

Anne-Lie

25 maj 2013 23:04

Stå på dig! Du är ett signum för att tjejer kan och SKA göra som vi vill utan att be om lov. Hur DET än må sticka andra i ögonen. Du har din familj, du har dina hästar, din gård och ett jobb där du möter uppskattning. Lägg fokus på det i svåra stunder!

Go girl go!

Anne-Lie och Mackan



Nina

25 maj 2013 23:08

Tack! Det var snällt sagt. Värmer otroligt. Det är så lätt att glömma allt det när man stöter på tråkigheter.

 
Sara

Sara

25 maj 2013 23:22

Jag vet vad avundsjuka kan få människor att bli monster... Stå på dej! Gör din grej och kör ditt race! Det är DITT liv som DU skaffat dej och ingen annan! Trägen vinner!
Kram S

http://www.pepinopre.com

Nina

25 maj 2013 23:23

Tack snälla, snälla du. Kram!

 
Jossan

Jossan

26 maj 2013 00:36

Åh, Nina.. Omge dig med dem som verkligen betyder något. Stäng öronen för vad de avundsjuka säger. Du har gjort ett val. Du lever dina drömmar. De som inte själva har modet att göra detsamma kommer att prata. Alltid. Skit i dem! Stor kram!! Och fortsätt att leva dina drömmar!

http://himmelskadrommar.bloggplatsen.se

Nina

26 maj 2013 00:42

Kram Jossan!

 
Ingen bild

Kicki

26 maj 2013 08:24

Snälla du, jag beundrar dig som vågar satsa på din dröm och förverkliga den! Sen att människor är avundsjuka, för det bottnar oftast i det, det får stå för dom. Ruska av dig och se framåt, i vissa lägen måste man vara stark och låta det bara rinna av en. Men det är svårt, för det gör ont att bli sårad och påhoppad.
Sköt om dig!
Kicki

Nina

26 maj 2013 08:53

Tack! Kram!

 
Eviseen

Eviseen

26 maj 2013 10:14

Stå på dig och lev som DU vill!! En kvinna kan VISST ha allt DU har och det är din dröm och verklighet! De är avundsjuka för att de inte vågar genomföra sina drömmar! Så stäng öronen och lyssna inte! Och försök att låta bli att ödsla din värdefulla energi på sådant "trams"! Jag är imponerad och glad övar att Du vågar leva din dröm!!

Kram från Evisen och Figge <3

http://www.figaro16.se

Nina

26 maj 2013 10:21

Tack, du är så snäll! Kram

 
Ingen bild

Lotta

26 maj 2013 17:54

Tänk såhär: När folk säger knäppa saker så säger det bara något om dem själva. INTE om det de tror sig uttala sig om!!! Jag håller på Dig jag! Kram.

Nina

26 maj 2013 19:27

Kram!

 
Ingen bild

Söderböna

27 maj 2013 08:56

Det låter betydligt mer som kvinnoförakt och kvinnoförtryck, snarare än jantelagen (eller "avundsjuka" som folk i kommentarerna har skrivit), som du har blivit utsatt för. Din upplevelse delar du med andra starka kvinnor som vågat ta plats på mäns arenor. Låter som en riktigt bakåtsträvande trakt du lever i.

 
MalinMalin Johansson

MalinMalin Johansson

27 maj 2013 11:09

Var den du är avundsjuka finns tyvärr överallt och elaka tungor också
många kramar till dig och din fina gård

http://www.havrefallen.bloggspot.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nina - 4 april 2023 19:46


Idag fick vi äntligen ett genombrott, Cielo och jag. Från marken dock, men äntligen förstod mitt tuffetåg att det mesta vi gör blir bättre om vi tar ner tempot en aning. Det svåraste jag försökt mig på är att försöka få oss båda att tänka om. Att län...

Av Nina - 27 januari 2023 19:03


Det är fredag och -4 grader ute. Är strax på väg ut i stallet. Underbara fredag. Är någonting speciellt med att veta att jag inte behöver stiga upp och åka iväg i morgon. Jag kan stiga upp och släppa ut hästarna för att sedan krypa ner under det varm...

Av Nina - 25 januari 2023 19:29


När Libero dog så dog en del av mig. Är svårt att förklara men jag hade under så lång tid svårt att hitta tillbaka och jag har fram till denna jul, två år senare, äntligen hittat hem igen. Jag känner äntligen mig glad över att vara i stallet och har ...

Av Nina - 19 januari 2023 23:04

Känner mig så otroligt nöjd. Det har varit mycket hästaktiviteter för oss den sista tiden. I lördags var båda barnen med på käpphästtävling. I söndags red Hugo lektion och idag fick han både rosett och plakett från det hästbingo han deltagit i under ...

Av Nina - 5 januari 2023 14:25


Idag har Hugo äntligen fått ihop alla bingobrickor till hästbingot. Han har fått fundera på vad han ska hitta på för aktiviteter till varje moment och sedan har han tränat för att klara de olika momenten innan jag filmat dem. Idag skulle det vara en ...

Presentation

Beställ en målning

Målar canvas i olika format. Priserna varierar beroende på storlek. Du väljer själv vilket motiv du vill ha.

 

Prisexempel:

70x90 cm, 2400 kr

50x70 cm, 1900 kr

30x40 cm, 1000 kr

Finns även duk i andra format.

 

Välkommen att höra av dig med din beställning till ninaalina.waara@hotmail.se 

Fråga mig

20 besvarade frågor

Idolbild Fuego och Juan Manuel

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Idolbild

Från Millhorse AB

 

Från Yeguada Vikinga PRE

 


Ovido - Quiz & Flashcards